הרב אביחי רונצקי
הרב אביחי רונצקיצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרבצ"ר לשעבר, הרב אבי רונצקי שחזר בימים האחרונים משליחות יהודית בצפון הודו, מאשים את הפוליטיקאים והתקשורת שתורמים לאווירת ההסתה בארץ,

"אני מלא געגועים למציאות שהייתה שם, מציאות חלומית ואנחנו מקווים שזה יתממש כאן בארץ. בהודו פגשנו ישראל מהקיבוצים והשומר הצעיר והייתה שם אוירה טובה ויכולת לקבל אחד את השני. שם האווירה יותר נקייה מהתקשורת שיש לה הרבה חלק באווירה שקיימת היום בארץ.

לצערי גם הפוליטיקאים לפחות בחלקם מנסים לעשות הון פוליטי על גבי מציאות מורכבת. כשחזרנו לארץ עם המטיילים הישראלים שאלנו את עצמנו איך אפשר לאמץ גם בארץ דפוסי מחשבה דומים לאווירה בהודו. היום אני יכול להבין יותר את הישראלים שרוצים לצאת מהלחץ הזה ומחוסר הפרגון למחוזות השקט, אבל אנחנו חייבים לראות איך מנקים את אווירת המחלוקת הזאת".

הרב רונצקי לא מצליח להבין את האנשים שהופכים את כל הציבור הדתי לעבריינים בפוטנציה, "מה שקרה במצעד בירושלים וגם בכפר דומה, ברור שאלה אנשים משובשי דעת, גם אם חלילה הם יהודים, אלה אנשים שיצאו אל מחוץ לשורות המחנה. שאלו אותי כמה וכמה פעמים האם בישיבה שלנו באיתמר, מתכוונים לדבר על כך כדי למנוע מעשים כאלה. אמרתי להם, תגידו על מה אתם מדברים, בוגרי הישיבה שלנו הם המפקדים של הילדים שלכם, בוגרי בה"ד 1, מיישבים את הארץ ומשתלבים בשרות הציבורי, על מה אתם מדברים".

לדבריו חשוב לדעת שאוירת ההסתה, משמשת מאוחר יותר כחומר בידי אויבינו, "בכיר מאוד גדול במערכת הביטחון אמר לי שארגוני המחבלים אוספים את כל קטעי העיתונות, שדורי הרדיו והטלוויזיה שעוסקים בהסתה ההדדית בין יהודים ליהודים ומתייקים את כל החומרים. הם לוקחים את החומרים האלה שעוסקים במישור החברתי וזה הופך להיות מרכיב משמעותי שמכרסם כרסום משמעותי ובטחוני בחוסן של מדינת ישראל".

הרב רונצקי שמח על ההחלטה שלא לסגור את מנהלת הזהות היהודית, "משרד האוצר רצה לבטל את המנהלת, ואני רוצה לשבח את ראשי הבית היהודי שעמדו בכל הכוח כנגד המהלך הזה ומנהלת הזהות היהודית תמשיך לעבוד כמו קודם".