התפילות באומן
התפילות באומןצילום: פלאש 90

בשל העובדה כי השנה חל ראש השנה ביום ראשון בערב, רבים מתכננים לטוס במוצאי שבת, אך נתקלים בקשיים בעקבות הוראה של משרד התחבורה על איסור המראות בשעות הלילה מנתב"ג בין השעות -01:30 עד 05:00, כך שנוצר חשש שהטסים לאומן לראש השנה עלולים להיתקל בקשיים ולהגיע לאומן שעות ספורות לפני התקדש החג.

בעקבות כך, שיגר סגן שר החינוך ח"כ מאיר פרוש מכתב לשר התחבורה ישראל כץ בנושא וביקש שיאפשר באופן חריג לטיסות לצאת גם לאחר השעה 1:30.

 בדבריו כתב כי "בהמשך לשיחתי עם מנהל רת"א מר יואל פלשדו, אני פונה אליך בבקשה דחופה. כידוע, מידי שנה בשנה יוצאים אלפי חסידים לתפילות ראש השנה באומן שבאוקראינה. השנה יחול ראש השנה בימים שני ושלישי, על פי המתוכנן, ישנן 7 טיסות של חברת אל-על שעתידות לצאת במוצ"ש, כאשר הטיסה הראשונה מתוכננת לשעה 21:30 בערב והטיסה האחרונה בשעה 01:00 אחר חצות".

"מארגני הנסיעה ההמונית חוששים שהנוסעים לא יספיקו להגיע במועד לנתב"ג, עקב שעת יציאת השבת המאוחרת, וכן הם טוענים שכמות נוסעים זמן קצר כל כך עלולה לגרום לעיכוב רציני בטיסות ולכאוס בלתי נשלט. לכן, כדי לאפשר יציאה מסודרת ללא תקלות, הם מבקשים אישור מיוחד לטיסות ליליות גם בשעות 02:00 - 05:00, כדי שאלפי החסידים יספיקו להגיע בזמן לטיסותיהם וגם לנחות בעיר אומן עד ערב החג".

לסיום כתב כי "אבקשך, בכל לשון של בקשה, לבחון את הדברים בשימת לב, ולאשר באופן חריג המראות ליליות במוצ"ש שלפני ערב ראש השנה, וזאת על מנת לאפשר טיפול יעיל בזמן סביר באלפי הטסים לאומן. אודה לך מאוד על השתדלותך בנידון ואשמח לקבל תשובתך החיובית בהקדם".

בעקבות מכתבו של פרוש שיגר מנכ"ל המשרד עוזי יצחקי מכתב למנכ"ל שדות התעופה יעקב גנות, בו נכתב: "בהמשך לפניית סגן שר החינוך חה"כ מאיר פרוש לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ולאחר בחינת הדברים להלן הנחייתי: נוכח סמיכות הזמנים שבין שעת יציאת השבת וכניסת החג ולאור בעומס העלול להיווצר בנתב"ג באותן השעות, קיים חשש סביר כי רבים לא יספיקו להגיע ליעדם בזמן טרם כניסת החג".

"על כן, לאור התנאים הייחודיים שנוצרו ומאחר ומדובר באירוע חריג, על רשות שדות התעופה לפעול להוצאת הטיסות האמורות תוך מקסום הסמכויות שנתנו למנהל נתב"ג בכל הנוגע לשעות העוצר ובהתאם להחלטת השר לעניין זה".

סגן שר החינוך פועל מידי שנה לסייע לחסידי ברסלב בכל הנושאים הקשורים לקיבוץ הגדול באומן. לפני כשנה אף נפגש בעניין זה עם ראש המוסד בכדי להסדיר את נושא אבטחת רבבות הנוסעים לאומן בעקבות המתיחות הביטחונית באוקראינה.