Schumer
SchumerSen. Schumer

הסנאטור היהודי דמוקרטי, צ'אק שומר, מצטרף למתנגדי העיסקה עם איראן, לאחר שהבהיר כי יצביע נגד הסרת הסנקציות מהמדינה המוסלמית בקונגרס.

ההצהרה של שומר, התקבלה בצד הדמוקרטי בבית הנבחרים בהפתעה. דיוויד פרייס, אחד מחברי הקונגרס הדמוקרטיים שלקח על עצמו את משימת השכנוע של חבריו, טען כי "מדובר בהחלטה קשה שלא צפינו מראש", אך הוסיף כי "אמנם לא הייתי ממעיט בחשיבותו של צ'אק שומר, אבל הוא לא יצליח להביא לעקיפת הוטו הנשיאותי".

האוירה בממשל האמריקני בימים האחרונים, היא כי ההפסד בהצבעה הראשונה בנושא הוא ודאי, והמלחמה היא על הוטו שיטיל הנשיא בסיבוב השני, שכדי לעקוף אותו נדרשים שני שליש מחברי בית המחוקקים, להצביע נגד העיסקה.

חשוב לציין ששומר הוא לא רק מנהיג יהודי, אלא אחד מראשי המפלגה הדמוקרטית כיום, והחלטתו עלולה להיות משפיעה, גם על הנציגים היהודים הדמוקרטים בקונגרס, אבל גם על חביר מפלגה שאינם יהודים. 

ההשפעה אגב, היתה מיידית, שכן שני חברי קונגרס דמוקרטים יהודים, אחד מהם הוא אליוט אנגל, החבר בוועדת החוץ, הודיעו על התנגדותם להסכם.

שומר הסביר את התנגדותו בדאגה אמיתית שההסכם אינו מכסה היטב את נושא הפיקוח, והסרת הסנקציות נעשית בצורה מהירה מדי.

הוא גם צפוי לשלם מחיר כבד על הצעד שלקח, כיוון שבבית הלבן מתכוונים כעת להכריז מלחמה נגדו, ולהיאבק ברצונו להיבחר בקרוב כמנהיג המיעוט הדמוקרטי בקונגרס. דובר הבית הלבן אף אמר הלילה שלא יופתע אם למהלך של שומר תהיה "השפעה פוליטית".

עם זאת בקרב מתנגדי ההסכם, שומר הוא גיבור היום. שדולת אייפא"ק פירסמה הודעה בה נכתב כי "הסנטור שומר הפך לאחד הגורמים הקריטיים שמעידים שיש חלופה אמיתית להסכם ההנוכחי, והוא גם הבהיר שעדיף לשמור על הסנקציות האמריקניות".

"אנחנו חייבים עיסקה חליפית, ורואים בשטח שהתמיכה הציבורית בעיסקת הגרעין שנחתמה הולכת ופוחתת", לשון הודעת השדולה.