כל דרישותיהם התקבלו. נציגי יהדות התורה במשא ומתן הקואליציוני
כל דרישותיהם התקבלו. נציגי יהדות התורה במשא ומתן הקואליציוניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בחסידות הקיצונית "סאטמר" המתנגדת למדינה ואשר מושבה בשכונת וילימסבורג שבניו יורק, יוצאים במבצע נרחב זו השנה השלישית: מוסדות שלא נוטלים תקציבים מהמדינה יתוקצבו ממפעל 'שקל הטהור', שנוסד על ידי האדמו"ר מסאטמר כמתן תשובה לגזירות הממשלה הקודמת.

לנוכח שנת הלימודים החדשה הנפתחת בימים אלו ולאור המחלוקת הפנימית גם בתוככי הסיעות החרדיות על צורת המאבק בקיצוץ תקציבי הישיבות, פונים בסאטמר במנשר מיוחד לח"כים של יהדות התורה וש"ס ומבקשים מהם: לא להתעקש על הקצבאות.

"דרכו ושיטתו של הרבי מאסטמר זצוק"ל (הרב יואל טיטלבוים ז"ל, נפטר 1979) שלא ליטול כסף מהמדינה הוכחה כצודקת", כותבים גורמים בחסידות ומוסיפים: "רק בשנתיים האחרונות נוכחנו לדעת כי החינוך החרדי הוא סרח העודף של ממשלות ישראל ובהזדמנות הראשונה במקום שיקצצו בתקציבי ביטחון ותרבות מופרזים הם מצאו את ה'שעיר לעזאזל' בדמות החינוך החרדי.

"לא ניתן גוונו פעם נוספת למכים", כותבים בסאטמר ומבקשים מהח"כים שלא להילחם על השבת הכספים האבודים. "אל תתעקשו על הקצבאות, לא של העבר ובוודאי שלא לבנות עליהם לגבי העתיד כביכול המדינה תממן מסגרות לימודיות תורניות יהודיות".

במסגרת המאבק של האדמו"ר מסאטמר במדינת ישראל ובמה שהיא מייצגת, כהמשך למאבקו של דודו המנוח הרב יואל טיטלבוים שקידש מלחמה בציונות, הקים האדמו"ר את מפעל 'שקל הטהור' שכשמו כן הוא: כסף למי שמחנך את תלמידיו "על טהרת הקודש", קרי, שלא במימון המדינה.

המפעל שהוקם לפני כשלוש שנים שובר שיאים מידי חלוקה, כשמוסדות רבים, מהם שאינם קנאים, מצטרפים למעגל הנתמכים על ידי המפעל הסטמארי, זאת כמובן בתנאי שהם מצהירים על התנתקות מעטיני השלטון.

בעבר, כבר פנתה עמותת חדו"ש בתלונה כנגד האדמו"ר מסאטמר שמבקש מנתמכיו לחתום על מסמך בו הם מצהירים כי לא ילמדו ליב"ה, לא ישתפו פעולה עם משרד החינוך ולא ישלחו את תלמידיהם לצה"ל. מנגד, עסקני החסידות שבעי רצון מהאחוזים הגדלים של העורקים משורת מתוקצבי המדינה לנתמכי החסידות.

השבוע חל יום הזיכרון של מייסד החסידות ומנחיל שיטת הקנאות, ובסאטמר ציינו את היום הזה בהגדלה משמעותית של מענק הלימודים למוסדות שהצהירו אמונים נגד המדינה.