חלב ודבש
חלב ודבשצילום: סוכנויות ג'יני

חודש אלול כבר בפתח וריחות ראש השנה ועולם השנה המתוקה כדבש כבר מריח באפינו. כיצד יוצרת הדבורה את הדבש? למה הדבש בריא? מדוע יש רק מלכה אחת בכוורת? מדוע ללא הדבורים לא יהיה לנו מזון? לאן נעלמות הדבורים?

בפסטיבל הדבש שפותחת מועצת הדבש עם בוא השנה החדשה שיתקיים בין  14 באוגוסט עד 12 בספטמבר, במרכזי המבקרים במכוורות ברחבי הארץ, תוכלו לקבל תשובות לשאלות, עם פעילויות מרתקות להכרת עולם הדבורה והדבש: מפגש עם דבוראים, צפייה בדבורים ובמלכת הדבורים בכוורת זכוכית, ביקור במכון רדיית דבש, סרטון על חיי הדבורים, סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים עם מוצרי המכוורת, טעימות ממגוון סוגי דבש הישר מהמקור, תחפושות, חידונים ועוד.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש  מסביר שבפסטיבל הדבש ילמדו הילדים בדרך חווייתית, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש מעולה, אלא גם המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם וכי בארץ ובעולם ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות הדבורים.

כיום פועלים בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. כולם מוזמנים לבקר במכוורות, ליהנות מפעילות חינוכית ומעשירה לכל המשפחה וללמוד על עולמן של הדבורים והדבוראים כאחד.

המלצות לביקור במכוורות ברחבי הארץ מהצפון עד הדרום:

צפון

"מכוורת גליל" בקיבוץ שמיר

במרכז המבקרים מגלים את סודות המכוורת, את הדבורים העמלות וכן את מלכת הדבורים בכוורת זכוכית. ניתן לצפות בחיי הדבורה ומלכת הדבורים ללא חשש דרך כוורת הזכוכית, את ריקוד הדבורה, את הפועלות החוזרות עם אבקת הפרחים והצוף ואף לחזות במלכה המטילה ביצים ובדבורים הבוקעות מתאי החלות.

המבקרים לומדים על סגולות בריאות הכוורת ונהנים מטעימות מוצרי הכוורת המשובחים הישר מהמקור.

במרכז המבקרים אולם תצוגה מסודר בו ניתן לצפות בסרט וידאו על חיי הדבורים והפקת מוצרי הכוורת. עלות: ללא תשלום שעות הפעילות: א'-ה' 8:00-16:00, יום ו' 8:00-13:00, סגור בשבתות וחגים. טלפון לתיאום: 04-6947826

מכוורת פרחי הגליל- במושב מנות

לדבוראית נגה ראובן 650 כוורות דבש ועוד כ-300 כוורות לגידול מלכות והאבקה, דבר ההופך את המכוורת של "פרחי הגליל" במושב מנות למשק רבייה גדול במיוחד. בפסטיבל הדבש תארח נגה במרכז המבקרים לפעילות מרתקת הכוללת- צפייה בסרט, התנסות ברדייה עצמית, צפייה בכוורת זכוכית. "כוורת הילדים" ובה פינת יצירה, פינת פיסול בדונג, תחפושות ועוד. "מנהרת הזמן"- מייצג ייחודי דרכו ילמדו הילדים על הדבורים והדבש מאז ועד היום הכולל את סיפורי התנ"ך, טיול בטבע למציאת המערה לפי סימני דרך להכרת החורש הים תיכוני, סיור בשביל צמחי תבלין ומרפא וטעימות דבש. במכוורת אזור ישיבה בטבע ופינת קפה מול הנוף הגליל, וחנות למוצרי דבש איכותי תוצרת המכוורת ומתנות לחג.

בימי שישי 14.8 ו- 21.8 ידריך את הסיורים במכוורת פרופ' אבי שמידע- בוטנאי מומחה לצמחיית ארץ ישראל.

שעות הפעילות: בתאריכים 4-11.9 14-24.8, סגור בשבת. עלות: ילד מגיל 3- 25 ₪, מבוגר 15 ₪.

טלפון לתיאום: 04-9806005, 054-4967420, 054-4967418.

דבש מכמנים- איכות מהגליל

בדבש מכמנים ניתן לשמוע ולהתנסות על- 'טבע תרפיה' ריפוי במוצרי הדבורים, אבקת פרחים, פרופוליס, טיפול בעקיצות, יערות דבש ועוד ולהוסיף פעילות יצירת נרות דונג מעוטרים וסדנאות יצירה נוספות וכן סיור המשלב ביקור במכוורת. בנוסף, יתקיים שוק איכרים באתר "דרך התנ"ך אל הטבע"- כפר תנ"כי אקולוגי- עם בירות מדבש ומוצרים מיצרים גליליים.

שעות פעילות: בתיאום מראש בלבד.

טלפון לתיאום: 04-9881337, 052-2476768, אתר: www.michmanim.co.il

דבורת התבור בשדמות דבורה

במהלך "פסטיבל הדבש", יתקיימו מגוון פעילויות, ביניהן: סיור במכון רדיית הדבש עם הדרכה על האופן בו מכינות הדבורים את הדבש ועל חשיבותן לטבע. ביקור במצפה הדבורים, סיור באולם גידול אלפי פקעות המשי (היחידי בארץ). פעילויות יצירה: הכנת שוקולד דבש, נר מדונג, ושכמיית דבורה. בנוסף, במקום פינת חי עם אפשרות להאכלת יד של עיזים ננסיות ודבורה ענקית שתסתובב בין האורחים.

טלפון לתיאום: 04-6769598, 050-5637645 אתר: www.dvorat-hatavor.co.il

מכוורת עמק חפר

מפגש בשטח עם דבוראי ממכוורת עמק חפר שיפתח כוורת וידגים את עבודתו, הילדים ילמדו איך הדבורים מפיקות דבש, מהי האבקה ומדוע היא חשובה לטבע, סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים, דבש ופריחה. טעימות בחנות המפעל של מבחר דבשים, אבקת פרחים (פולן), מזון מלכות ועוד וסיור בבית האריזה של המפעל וצפייה בקווי הייצור.

טלפון לתיאום: 04-6370105 אתר אינטרנט- http://www.emek-hefer.com/

מרכז

משק דבורים לין- כפר בילו א'

במשק לין כבר יותר משלושים שנה הדבורים הם חלק מהמשפחה. במשק מטפלים בדבורים במסירות והן משיבות אהבה- ביצור דבש טבעי, טהור, טעים ומזין. המבקרים לומדים על הדומה והשונה בין משפחת הדבורים למשפחת האדם. בפסטיבל הדבש מתלבשים בבגדי עבודה של הדבוראי ובעזרת משחקים, פעילות יצירה, צפייה בסרטון ובכוורת זכוכית ילמדו הילדים על עבודת השדה, על תקשורת בין דבורים, המלכה, הפועלות והזכרים.

שעות פעילות: בתיאום מראש בלבד. טלפון לתיאום: 0542207965 אתר: www.linfarm.co.il

"הכוורת" מבית שי ספקטור- כפר רות

מכוורת הדבורים של שי ספקטור נוסדה בשנת 1979 כמכוורת חובבים המונה בסך הכל שש כוורות. כיום, המכוורת היא אחת המכוורות הגדולות בישראל, בזכות פריסה רחבה של נקודות מרעה לדבורים בכל הארץ. בפסטיבל הדבש ניתן להגיע לסדרת טעימות דבש זני בהדרכת דבוראי- בחנות הבוטיק במקום, בין סוגי הדבש הייחודיים: פרחי אקליפטוס אביבי וקיצי, בצל, אשל, תלתן, זעתר, שלמון, דרדרי הגולן, מרווה וקורנית, הדרים, עץ השיזף ופרחי עץ האבוקדו. עוד במקום מוצרי כוורת: פולן (אבקת פרחים), מזון מלכות, יערות דבש, נרות מדונג דבורים, מעדני אגוזים ושקדים בדבש, ועוד. כלי קרמיקה אמנותיים של האמנית שרי מלצר, יין בוטיק איכותי, שמן זית כתית מעולה, קונפיטורות וממרחים, שוקולד וליקרים משובחים ועוד. שעות הפעילות: בחודש אוגוסט- בימי שישי בלבד בין השעות 09:00-14:00

מה-1.9 ועד ערב חג בימים א'-ה', בין השעות: 10:00-19:00 , ימי שישי 09:00-14:00, סגור בשבתות. טלפון לתיאום: 08-9762082

דרום

מכוורת פורת- דבש מן המדבר- עין יהב

כשאהבה לדבורים ולאמנות נפגשו במדבר צמחה לה אטרקציה מקסימה בערבה "אמנות וחקלאות נפגשים במדבר"- מכוורת פורת מכניסה את קהל המבקרים אל עולמה המופלא של דבורת הדבש, בעל החי החשוב והמרתק ביותר שחי כיום, בדרך יצירתית ולא שגרתית. בחלל המוזיאון, לאורה של תאורה מיוחדת מוצגים מעולם המדבר והמכוורת צילומי תקריב מעולם הדבורה, אלפי דבורי מתכת מעופפות בחלל המוזיאון, כוורות שקופות ובהן דבורים אמתיות עסוקות במלאכת יומן. כמו כן, יש סרט על עולם הדבורים וחנות לקניית דבש, שמן זית ויין.

בית הדבש והדבורה– חוויה מתוקה בקיבוץ יד מרדכי

מוסיקה ושחקנים מחופשים לדבוראים יקבלו את פני הילדים ויזמינו אותם לחוויה מתוקה בקיבוץ יד מרדכי הכוללת ביקור בבית הדבש, צפייה בפתיחת כוורת, סיור בטרקטור, ביקור ברפת, תחפושות, ביקור בבית קיבוץ של פעם ועוד. שיא הפסטיבל יהיה לקראת ראש השנה ובמהלך החג עצמו עם פעילות אפיית עוגות דבש כאשר כל ילד יאפה עוגת דבש ויקבל סינר עם מתכון לעוגת הדבש של יד מרדכי.

הפעילות הינה חלק מכרטיס משולב לפעילות בכל אתרי התיירות ביד מרדכי (נסיעה בטרקטור ועגלה, "קיבוץ של פעם" טיפוס על הטנק באתר שחזור הקרב וצפייה בחליבה ברפת).

מרכז הזמנות: 08-6720559 , 052-3923104 אתר: www.ym-tayarut.co.il

הידעתם?

ענף הדבש הוא ענף חקלאי בעל תועלות סביבתיות ניכרות, מעבר לתועלת הישירה של ייצור דבש טבעי. חשיבותו של הענף מתבטאת בהאבקת גידולים חקלאיים וצמחי בר. שירותי ההאבקה שמספקים מגדלי הדבורים - הדבוראים - לחקלאים באמצעות דבורת הדבש, הם מוצר חיוני והכרחי לקיום חקלאות הצומח בישראל, אשר הצורך בה אינו שנוי במחלוקת ונועד להבטיח אספקת מזון. כיום, רובה המכריע של ההאבקה בטבע נעשה על ידי דבורת הדבש שאותה מגדלים דבוראים.

להלן מספר נתונים חשובים:

תפוקת הדבש בישראל צפויה להיות השנה גדולה מהרגיל, בעקבות המשקעים הרבים שירדו בעונת החורף והיקפי הפריחה הגדולים! הגשמים הרבים והברוכים, הבטיחו את פריחות האביב והקיץ בפרדסים, במטעים, בשטחי פרחי הבר בגליל, ברמת הגולן ובאזור הדרום.

צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ- 4,000 טון דבש ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ- 1,600 טון דבש שהם 40% מהביקוש הישראלי עליהן עמלו דבורי הדבש כל השנה.

 בישראל כיום- 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה
הביקוש לדבש בישראל לאורך כל השנה נמצא במגמת עלייה. סקר שערכה מועצת הדבש מגלה, כי קיימת עלייה בתפוקת הדבש ובמקביל גם עלייה בצריכת הדבש על ידי הציבור

עד השנים האחרונות עמדה צריכת הדבש על כ- 3,500 טונות בשנה, כחצי קילו לנפש, הסקר הראה, כי העלייה בביקוש לדבש אינה רק בחודשי החגים, אלא גם לאורך השנה, נתון המצביע על עלייה במודעות בקרב הציבור הישראלי לצריכת מזון בריא ולסגולותיו הבריאותיות והרפואיות של הדבש

קיימים למעלה מ 20- זני דבש שונים, ביניהם אבוקדו, אקליפטוס, דרדר, מרווה, קורנית, זעתר, בצל ועוד.
בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה

ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ- 14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר- ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מציין, כי 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופרים על ידי דבורים.

פרטים נוספים על אירועי הפסטיבל באתר מועצת הדבש - www.honey.org.il