מסתננים
מסתנניםצילום: omer Neuberg/Flash90

חבר הכנסת לשעבר דב ליפמן, איש "יש עתיד", מברך הבוקר (רביעי) על פסיקת בג"ץ בנושא המסתננים וטוען כי כליאת מסתננים מעל שנה אינה צעד מוסרי ונוגדת את ערכי היהדות.

"אני מצדיע לבג"ץ על ההחלטה לאסור כליאת מסתננים ליותר משנה. לדעתי, כליאתם איננה דבר מוסרי ונגד ערכי היהדות", אמר ליפמן.

לטענתו, ''מסתננים חייבים לעבור תהליך מהר מאד שבסופו - אלו שהם מבקשי מקלט, ישארו במדינת ישראל, ואלו שהם מבקשי עבודה, יחזרו לארצות מוצאיהם. אבל לא כליאה בלי סוף. על פסיקת בג"ץ אמר ליפמן כי ''חזקנו את ה'יהודית' שנמצא בתואר של מדינתנו''.

שרת התרבות הספורט, מירי רגב (הליכוד), אמרה כי היה עדיף שבג"ץ לא יתערב בחוק כלל. ''אבל סוף סוף יש לנו חוק מסתננים. למתקן חולות יש תפוסה של 3,000 איש, היום נמצאים שם בין 1,200 ל-1,800 איש, שהם יחזרו בעוד שבועיים לדרום תל אביב.

''הם לא הבעיה", הסבירה. "אנחנו צריכים לדאוג ל-60,000 שנמצאים פה, וכדי לדאוג ל-60,000 צריכים משרד הפנים ומשרד המשפטים ורשות ההגירה לעבוד יומם ולילה", הדגישה רגב.

שופטי בג"ץ, נזכיר, פסלו אמש את סעיפי התיקון לחוק למניעת הסתננות המאפשרים להחזיק מסתננים במתקן חולות למשך שנה ושמונה חודשים וקבע כי תקופה זו אינו מידתית.

בהחלטתם קבעו השופטים כי לכנסת תינתן תקופה של שישה חודשים לתקן את הוראת החוק ולקבוע תקופת שהייה מירבית במתקן חולות שתהיה מידתית. עד שתתקבל החלטה בכנסת קבע בג"ץ כי תקופת השהייה המירבית תעמוד על 12 חודשים.

עם זאת, השופטים אישרו את שאר סעיפי החוק, בהם זה המאפשר לכלוא מסתננים חדשים שייכנסו לישראל במתקן סהרונים למשך שלושה חודשים.