יצחק רבין ז"ל
יצחק רבין ז"לצילום: פלאש 90

בלילה שבין הארבעה לחמישה בנובמבר 1995, במתקן חקירות של השב"כ, הגורל הפגיש בין שני צעירים ישראלים, שלא יכלו להיות שונים יותר זה מזה.

דביר קריב, ששירת בחטיבה המודיעינית להגנת הדמוקרטיה בשב"כ, היה הראשון ששוחח עם יגאל עמיר בליל הרצח. יצחק הוא סיפורו האישי של קריב, בו הוא מתמודד באומץ רב עם שאלות קשות, לאומיות ואישיות:

האם צפה השב"כ את רצח ראש הממשלה? כיצד התנהג הרוצח במתקן החקירות בערב הרצח? כיצד מתמודד עובד שרות ברמה האישית עם אסון לאומי? האם כישלון השב"כ כלל בתוכו גם כשל מודיעיני? האם בוצע בשב"כ תחקיר הפקת לקחים לרצח? האם היה אישור רבני לרצוח את ראש הממשלה? מי היא החטיבה המודיעינית לשמירת הדמוקרטיה ומה הם אתגריה? האם היתה קונספירציה לרצוח את ראש הממשלה? מי הם הסוכנים של השב"כ בימין הקיצוני ומדוע הם מסייעים למדינה?

בנוסף, קריב מפרט את השתלשלות החקירה וניסיונות הרצח שלא צלחו, מרחיב על מימדי הכישלון והשפעותיו על השב"כ, ומשתף בתובנותיו על חשיבות ה"יחד" ומה עלינו לעשות כחברה.

בעקבות פגישתו עם הרוצח באותו לילה עבר דביר קריב טלטלה נפשית קשה, אותה הוא מתאר באומץ ובגילוי-לב מרשים בספרו, עליה התגבר רק 15 שנים לאחר הרצח, גם באמצעות כתיבת ספר זה.

על כיסא קטן הוא ישב. שותק ומחייך. עדיין לבש את הטי-שרט הכחולה, "מחופש לשמאלני", כפי שאמר בהמשך חקירתו. צריבת מבטו לעברי השאירה בי צלקת שרק לאחר שנים רבות הגלידה. "פחדת?" שאלתי אותו, בעודי נאחז במשקוף הדלת.  "פחדתי מאוד," ענה בטון רציני. הופתעתי.

הרוצח שתק שניות ספורות והמשיך בחיוך ציני: "כן, פחדתי מאוד... פחדתי מאוד לא להצליח!" הוא לגם מהקפה ופרץ בצחוק. מי היה מאמין שהוא יצחק? "לא הבנת את שאלתי," אמרתי. "האם לא פחדת למות?" "זה לא רלוונטי אם אני חי או מת! ההבדל היחיד הוא בסך הכול ארבעים שנות לימוד בכלא," אמר בארשת מתפלספת, "לעומת ההבדל החשוב, שהוא ההבדל בין הצלחה לכישלון. בין אסון לאומי להצלת עַם ישראל", מתוך הספר.

יגאל עמיר הצליח, לאסונה של מדינת ישראל, לאסוננו. מעטים הם הרוצחים הפוליטיים בהיסטוריה שהרצח שביצעו הגשים בצורה כמעט מושלמת את שאיפותיהם ותוכניותיהם.

רוצח ראש הממשלה שייך לרשימה מצומצמת זו. היו לו שתי מטרות: האחת – לחרב את הכיוון שסומן ע"י יצחק רבין בהסכמי אוסלו. השנייה – לערער את יסודות הדמוקרטיה הישראלית. את מטרתו הראשונה הוא הגשים במלואה. האם מה שקורה בישראל של ימינו מצביע על התקדמות לקראת הגשמת מטרתו השנייה? האם הדמוקרטיה הישראלית בסכנה?

חיזוק הדמוקרטיה הישראלית נמצא בדנ"א של דביר קריב (47, נשוי ואב לארבעה), עוד בימים בהם הדריך וריכז בתנועת "הנוער העובד והלומד", דרך שירות צבאי בחיל המודיעין, שירות של כ-22 שנים בשב"כ בחטיבה המודיעינית להגנת הדמוקרטיה הישראלית, ועד היום - כמרצה ומעביר סדנאות בנושאי הבחירה בדמוקרטיה, חופש הביטוי וגבולותיו, השסעים בחברה הישראלית ועוד.

בקרוב בחנויות הספרים.