משרד הביטחון בקרייה בתל אביב
משרד הביטחון בקרייה בתל אביבצילום: משה שי, פלאש 90

לא רק תושבי תל אביב וגוש דן צפויים לסבול בשנים הקרובות מפרויקט בניית הרכבת הקלה. העבודה על הרכבת הקלה החלה כבר בתחילת שנת 2015, אולם עד כה לא נרשמה השפעה משמעותית.

העבודות שישפיעו על הנסיעה בגוש דן בכלל ובתל אביב ורמת גן בפרט קשורות למיקום התחנה בצומת הרחובות יהודה הלוי ואלנבי, ובהמשך גם אלו שיתקיימו בצומת מעריב, שדרות יהודית בתל אביב והרחובות אבא הילל וביאליק ברמת גן.

לאחר מכן יתבצעו עבודות ברחוב ארלוזורוב ושאול המלך בתל אביב, כמו גם עבודות התשתית להקמת התחנות על ציר ז'בוטינסקי ברמת גן ועד פינת אהרונוביץ' בבני ברק.

הסדרי התנועה העיקריים צפויים להשתנות בצומת מעריב. הצומת ייסגר לתנועת כלי רכב פרטיים, גשר מעריב ייהרס לחלוטין והתנועה בדרך בגין תתאפשר רק לתחבורה ציבורית. רחובות נוספים שייחסמו לתנועה הם יהודה הלוי והרכבת, בין הרחובות רמח"ל לאלנבי. הפנייה שמאלה מרחוב ז'בוטינסקי לאבא הילל ואיזור הבורסה ברמת גן תיחסם גם היא.

כיצד נערכים בגוש דן לבניית הרכבת?

מלבד הפקקים, עיריית תל אביב צפויה להתמודד עם עוד שורה ארוכה של בעיות. קיימת סכנה להופעה של מאות אלפי חולדות ברחבי העיר מיד לאחר תחילת העבודות, בין היתר בשל הרעש התת קרקעי והפרת האיזון האקולוגי. בעיות נוספות קשורות לזיהום אוויר, רעש וירידה משמעותית בהיקפי העסקים.

ברחבי גוש דן נערכים לבניית הרכבת הקלה בכמה דרכים. ראשית, ישנו מאמץ לפתוח נתיבי תחבורה ציבורית חדשים. נתיבים אלו אמורים להחליף את הכבישים המיועדים לכלי רכב פרטיים וכך לצמצם את העומס. שנית, משטרת ישראל מגבירה את האכיפה על נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית קיימים.

כך ניתן יהיה לפנות את הנתיבים ולהבטיח את הנסיעה בהם לאוטובוסים ומוניות בלבד. שלישית, העירייה משקיעה הון תועפות בפתיחת חניונים חדשים. החניונים ישמשו גם את תושבי העיר וגם את העובדים, המבקרים והתיירים. החניה בחלק מהחניונים תהיה בחינם, אולם חלק אחר ולא מבוטל עדיין ידרוש תשלום של כמה עשרות שקלים ליום.

מה הפתרונות לבעיית הפקקים?

מבחינת תושבי גוש דן והמבקרים באיזור, הפתרון הדחוף ביותר אמור לספק מענה לעמידה בפקקים. מומלץ לעבור מהר ככל האפשר לקווי התחבורה הציבורית ולהתחיל לערוך עמם היכרות.

אפשר לעשות זאת באמצעות אתרי האינטרנט העוסקים בנושא, בעזרת הנחיות משרד התחבורה או באמצעות פנייה ישירה לעיריית תל אביב, רמת גן וגבעתיים. במקביל, מי שיש לו רישיון על רכב דו גלגלי מוזמן לנצל אותו. אפשר לקנות היום קטנועיםאו אופנועים במחיר משתלם ולחסוך את רוב הפקקים בתוך העיר.

לסיכום, העבודה על הרכבת לא צפויה להיות קלה, אך בסופו של דבר היא אמורה להשתלם לנו. יש להתאזר בסבלנות לקראת השנים הקרובות ולאמץ כמה שיותר פתרונות מעשיים