מסביר את המחלוקת. רון דרמר
מסביר את המחלוקת. רון דרמרצילום: CNN

עם העיתונאים הישראלים, השגריר בארה"ב רון דרמר כמעט ולא מדבר, במיוחד בתקופה הזו.

בניגוד לכך, בסוף השבוע התראיין דרמר לשתיים מהרשתות האמריקניות הגדולות, ודיבר על יחסי ישראל וארה"ב, וכמובן על עסקת הגרעין, נגדה הוא פועל בגבעת הקפיטול.

בראיון לפאריד זכריה ברשת CNN הסביר דרמר מדוע הוא פועל בקונגרס, ולטענת גורמים אמריקניים עובר ממש מחדר לחדר בכדי להסביר מדוע ישראל מתנגדת לעיסקת הגרעין עם איראן, חרף עמדת הממשל.

"אין ספק שמערכת היחסים בין ישראל וארה"ב היא מהחשובות בעולם, ואנחנו לא להוטים בשום דרך להיות באותה גישה בנושא שנמצא אולי בעדיפות המדינית החשובה ביותר של נשיא ארה"ב. זה עניין גדול. אבל ההישרדות של מדינת ישראל היא גם עניין גדול. ואנחנו מאמינים שהעיסקה הזו מסכנת את קיומה של מדינת ישראל".

דרמר הוסיף כי "גם אם מדובר בחברים הכי טובים שלנו, אנחנו הבהרנו את עמדתנו מזמן לנשיא אובאמה, וכעת אנחנו מעבירים את המסר גם לחברי הקונגרס והסנאט, שבסופו של דבר יכריעו את גורל העיסקה, ואומרים להם שזה הסכם גרוע ומסוכן לישראל".

לגבי המחלוקת בין אובמה ונתניהו ציין השגריר: "אני רוצה להבהיר משהו: כשהנשיא האמריקני ומזכיר המדינה אמרו שהם מאמינים שההסכם הזה טוב לאמריקה וטוב לישראל, אין לי כל ספק שהם היו כנים. אנחנו פשוט לא מסכימים עם כושר השיפוט שלהם לגבי הסוגיה הזו".

הוא נשאל אם נתניהו אינו טועה בנושא האיראני וענה: "אני חושב שראש ממשלת ישראל מבין את הנושא האיראני יותר מאשר כל מנהיג בעולם כמעט. אני עובד איתו 15 שנים. אני יכול לומר בבטחה שאם ארה"ב וישראל לא היו עושות שום דבר בשנים הללו, כבר לפני 10 שנים היתה לאיראן פצצה גרעינית. אבל ארה"ב וישראל פעלו יחד כדי למנוע זאת מאיראן, ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד יחד כדי למנוע מהם להשיג נשק גרעיני".

"העיסקה הזו מקרבת את האפשרות שאיראן תייצר פצצה גרעינית. היא לא חוסמת את דרכה לגמרי בדרך להשגת נשק גרעיני, אלא משאירה את האפשרות הזו בידיה", דברי השגריר.

דרמר ציין כי בישראל יש תמימות דעים במערכת הפוליטית בנושא. "ראש הממשלה נתניהו ויושב ראש האופוזיציה הרצוג, כמו ראשי מפלגות אחרות שאינן בקואליציה, משתפים פעולה וגורסים שמדובר בעיסקה גרועה שמותירה את איראן כמדינת סף גרעינית".

לשאלה, איך הוא מגיב לעובדה שכמה ראשי ארגוני ביטחון ומודיעין בישראל טענו שההסכם אינו בעייתי כפי שהוא מוצג, ענה השגריר: "אנחנו מדינה יהודית, יש אצלנו הרבה דעות ואנחנו דמוקרטיה. כל הדעות נשמעות".

כזכור, באותה תוכנית ממש, התראיין בשבוע שעבר הנשיא אובמה וטען כי ישראל מתערבת באופן חסר תקדים בענייניה הפנימיים של ארה"ב, וציין כי הוא אינו זוכר מצב דומה, שבו מדינה התערבה באופן כה בוטה בהצבעה פנימית אמריקנית.