בית הנשיא, היום
בית הנשיא, היוםצילום : תומר רייכמן

רעיית נשיא המדינה, נחמה ריבלין, קיבלה היום (א') את ממצאי המחקר פורץ הדרך שפיענח לראשונה את הרצף הגנומי של "אם החיטה". 

את ממצאי המחקר המהפכני קיבלה ריבלין מחברת הסטארט-אפ הישראלית "NRGene", אשר ערכה את המחקר בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב. 

פענוח הגנום של גידול המזון הבסיסי והחשוב בעולם, יאפשר פיתוח זני חיטה בעלי תכונות משופרות, עמידות בפני מחלות, הגדלת היבול ועוד ויאפשר את האצת המחקר בתחום החיטה. 

במפגש השתתפו ד"ר גיל רונן מנכ"ל ומייסד החברה, יו"ר החברה דייויד ליבר, ד"ר אסף דיסטלפלד ופרופ' עמיר שרון, מהמכון להשבחת דגנים באוניברסיטת תל אביב, חוקרים, מדעני ביולוגיה, מתכנתים וצוות ההנהלה.

נחמה ריבלין ברכה את צוות החוקרים, "תודה על כך שבאתם למשכן הנשיא להציג בפניי מיזם מבורך זה, אני מתרגשת כמוכם ואולי אף יותר. אני מרגישה חיבור למיזם זה מאחר ונושא החקלאות קרוב לליבי, בנוסף לכך, למדתי מדעי הטבע והביולוגיה באוניברסיטה העברית וכמובן,״ צחקה רעית הנשיא, ״גם כי אני אוהבת לחם".

ד"ר גיל רונן, מנכ"ל החברה, הודה על קבלת הפנים והאירוח, ופתח בדברי הסבר על המיזם, שלבי התפתחותו וחשיבותו. "חברת 'NRGene' בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב שחוקרת עשרות שנים את אם החיטה, נתנה פתרון ודחיפה לגופי מחקר רבים שהגיעו לנקודה ללא מוצא ביכולת חקר גנום החיטה. מדרגה זו אליה הגענו, מהווה את גולת הכותרת של המדע בצמחים כי הגנום של החיטה מסובך משאר הצמחים ואף מהגנום של האדם.

'NRGene' הישראלית שילבה מתמטיקאים, מתכנתים וחוקרים ובנתה את אחת המפות הטובות בזמן מקוצר מאוד ואנשי המחקר באוניברסיטת תל אביב תרגמו מפה זו לפיתוח גנים לעמידות נגד מחלות ושיפור יבול החיטה", הוסיף רונן. 

ד"ר אסף דיסטלפלד מהמכון להשבחת דגנים באוניברסיטת תל אביב סיפר כי "כיום בזכות מפת הגנום אנו יכולים לאתר תכונות עמידות ליובש ולמחלות, העלאת כמות החלבון ועוד תכונות שייטיבו עם האדם״.

ריבלין האזינה לממצאי המיזם והתפעלה מההצלחה המסחררת של המחקר. כמו כן הביעה ריבלין תקווה כי המחקר ימשיך להניב תוצאות חיוביות אשר ישפיעו על מדינת ישראל ועל חקלאות העולם כולו והדגישה את גאוותה בחוקרים, במתכנתים, באלגוריתמאים ובצוות כולו.