ברקת ושחקני הפועל ירושלים. יש אליפות, אין אירופה
ברקת ושחקני הפועל ירושלים. יש אליפות, אין אירופהצילום: אלירן אהרון

כחודש לפני פתיחת עונת 2015/16 בליגת ווינר סל, נראה שאין זמן טוב יותר בכדי להכיר את השינויים שעברו קבוצות ליגת העל בכדורסל. מהאלופה ההיסטרית, דרך האלופה לשעבר ועד לקבוצה שתגיע עד הסוף. זורקים לשלוש - פרוייקט פתיחת העונה בליגת ווינר סל של ערוץ 7.

הקבוצה הראשונה איתה נתחיל היא איך לא, האלופה הטרייה הפועל ירושלים. הסיבה שהירושלמים היא הקבוצה הראשונה איתה אנו פותחים את מה שעברה הקיץ, מעבר להיותה האלופה, היא ככל הנראה הבשורה הגדולה בקבוצה האדומה מהבירה - הירושלמים הם הראשונים לסיים את בניית הסגל לעונת המשחקים הקרבה ובאה, דבר לא מובן מאליו כלל בבירה.

לא צריך ללכת רחוק בכדי לראות את ההתרחשויות שקדמו לעונה הנוכחית שפתח. רק בעונה שעברה, שבועות מספר לפני שהיא מתמודדת בטורניר מוקדמות היורוליג היוקרתי, נזכרה ירושלים שחסרים לה שני שחקנים גבוהים בתוך הצבע, ובצעד פזיז החתימה את טוני גפני וג'וזף ג'ונס. 

ג'ונס שנראה היה כשחקן בעל מסה ואחד שאמור היה לתת "פייט" לסופוקליס שחורציאניטיס מאצל היריבה הצהובה המרה, היה בגדר נעלם, וגפני התחבר לקהל, לקבוצה ולחבריו שעל הפרקט ככל שהתקדמה העונה, אבל בעיקר רק בסיומה. זה עלה לאדומים באיבוד תואר גביע המדינה בכדורסל ולהדחה מוקדמת מאירופה.

בכלל, עונת 2014-15 של האדומים הייתה מלאת עליות וירידות, אל אלו התווספו החתמות משונות ומוזרות. מצד אחד זכיה בתואר הראשון של העונה, גביע ווינר, על חשבון יריבתה המרה מכבי ת"א, ומצד שני הופעה חלשה ומחרידה יש שיאמרו, ביורוקאפ. 

מצד אחד מספר שיא של משחקים ללא הפסד, מצד שני, הפסד מביך ליריבות חלשות בהיכל הפיס החדיש והמפואר. וכאמור, איבוד תואר גביע המדינה, והשיא של כל הזמנים - זכיה היסטורית וראשונה באליפות המדינה שבכדורסל.

עדי גורדון, סמל בהפועל ירושלים ומי שמזוהה איתה יותר מכל אחד אחר, אמר לאחר הזכיה ההיסטורית באליפות המדינה כי זו לא אותה הפועל ירושלים שלו. ואכן, הצדק עם גורדון. ירושלים של העונה שעברה, הייתה העתק מושלם של מכבי ת"א, מסגל השחקנים ועד לניהול. 

מספר שיא של שחקנים זרים שעברו בקבוצה הירושלמית בעונה אחת, החתמת שחקנים פזיזה ומיותרת אחרי הפסדים מביכים, וחוסר שקט. מצד שני, זה הצליח, לא?!

העונה נראה שבירושלים למדו את הלקח. אחרי שבשנים האחרונות נטו גם בהנהלת האדומים החדשה לחדש בכל עונה את סגל הקבוצה ואף את המאמן שעל הקווים, בירושלים החליטו ליצור המשכיות לעונה שעברה החל מדני פרנקו מאמן הקבוצה וכלה בטוני גפני, אותה החתמה פזיזה שהתחברה לקהל ובסיום העונה הציג משחקי שיא.

בגזרת הזרים מלבד גפני ימשיכו גם ברייסי רייט המצויין ודונטה סמית' האקטיבי. אל אלה הצטרפו יינסי גייטס הסנטר המוכשר מהפועל תל אביב, ג'וש דאנקן הבן האובד שחזר לקדנציה נוספת באדום, ולא מזמן חתם גם רכז בנביט הטורקית, אי-ג'יי רולנד, שבהופעותיו מול ירושלים להט ובלט. 

נראה שהבשורה הגדולה של ירושלים בכל הקשור לסגל השחקנים היא בגזרת השחקנים הישראלים. כזכור וכידוע, בליגת העל שבכדורסל נוהג "החוק הרוסי", לפיו בכל זמן נתון צריכים להיות על הפרקט שני שחקנים בעלי אזרחות ישראלית. בעוד שבמכבי ת"א חלמו בגדול עם החתמת שחקנים זרים בכירים, מתחת לידם של היריבות ביבשת אירופה, בירושלים עשו צעד גדול כשמיקדו את ההחתמות שלהם בגזרה הישראלית, שם למכבי יהיה קשה מאוד מולם.

יותם הלפרין, ליאור אליהו ובר טימור ימשיכו לתת את הטון, אליהם הצטרפו גם רפי מנקו הכישרון הצעיר מגלבוע גליל ואיגור מאיור הצעיר גם הוא. ההחתמה הגדולה של ירושלים בקיץ הזה, היא ככל הנראה זו של ד'אור פישר. 

הסנטר המתאזרח המצויין, חזר לארצנו הקטנה לאחר שנים בטופ הכדורסל העולמי, היישר לאלופה הטרייה. כשהוא וליאור אליהו ישחקו בעמדות הפנים, תוכל ירושלים לשחק בעמדות האחרות עם הזרים הבכירים שלה. ביום טוב אפשר לשמוע את הצהובים מתל אביב מתחילים לחשוש.

בירושלים הודיעו כי הם כאמור סיימו לבנות את סגל השחקנים לעונה הקרבה ובאה, אך לא מן הנמנע כי אם גל מקל לא ימצא אף קבוצה לאחר אליפות אירופה בכדורסל שתתקיים בעוד פחות מחודש, גם הוא יעטר את סגל השחקנים הישראלים בקבוצה מהבירה האדומה.

שאלה אחת נותרה לסיום: האם באמת זה יספיק אל מול הצהובים המתחדשים? בהפועל כמו בהפועל, לא משעמם ותמיד צפויות עוד הפתעות במהלך העונה.