הרב בני לאו
הרב בני לאוצילום: מעוז ויסטוך

הרב ד"ר בני לאו התייחס היום (חמישי) בראיון לערוץ 7 לסערה שפרצה בימים האחרונים בפייסבוק בעקבות פוסט שפרסם בשם בנו, אלדר לאו - פוסט שנכתב בעקבות ההפרדה בין בנים לבנות במחנה סיירים של בני עקיבא.

הופתעת מהסערה ברשת לאחר הפרסום?

"קצת כן, המכתב בא לנקז תחושת כאב שהבן שלי חזר מחנה הסיירים של בני עקיבא. איפה שהוא האירועים שהוא חווה כילד בן 15 היו חוויות לא טובות מבחינתו, היו שם אמירות פוגעניות ונורמות שהוא לא מכיר. התגובות היו סוערות לכאן ולכאן והייתה החמצה גדולה לשני כיוונים ממספר סיבות:

א. אני חושב שהכבוד ואהבה הגדולה שרוכשים לבני עקיבא הולכת לאיבוד ששמים את הדגש על הביקורת. אם תשאל את הבן שלי מה הוא חש לבני עקיבא הוא יאמר שזה בית, משפחה, כבוד ואהבה גדולה. ששמים את כל הפרוז'קטורים על נקודה שצריכה תיקון והכול מתמקד סביב הערה, זה מאבד פרופורציות וזה כואב.

ב. גם אנשים שעבדו במחנה נפגעו מההעלום הזה וגם אני והבן שלי מרגישים שיש צורך להתנצל בפניהם - הביקורת באה מאהבה גדולה. אין כאן עניין להטיל רפש על בני עקיבא. שוחחתי עם חלק מהרכזים וכתבתי להם מכתב סליחה (מחר הם נפגשים והם יקבלו את המכתב התנצלות - ח.ע.) על כך שהם נפגעו ובצדק. מגיע להם תודה גדולה על מה שהם השקיעו במחנה. הביקורת לא באה לגמד את המעשה הגדול שלהם.

ג. לצערי בשיח שלנו לא מסוגלים לשמור על פרופורציות - אי אפשר להעיר?

הדבר הנוסף שיש לייצר, הוא דיאלוג אמיתי על הזרמים השונים שיש בתוך בני עקיבא כבועה ובתוך המחנה הציוני דתי - יש וויכוח על איך צריך לעבוד את ה' לכתחילה.

אין כאן עניין של חבר'ה חרד"לים מול חפיפניקים -  אני לא מקבל את זה. הבן שלי הוא בחבורה של 'תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם' ולשמחתי הם מאמינים בחברה מעורבת לכתחילה. ולהגיד עליהם שהם מחפשים קלות ראש זה לא נכון.

היום בעידן האינטרנט, המתירנות וההפקרות... לא כדאי יותר להקפיד בצניעות?

השאלה היא מה זאת הקפדה? אני לא אומר שלא צריך יותר להקפיד ולעשות גדרי צניעות אך לא צריך להפוך את האישה לחפץ אלא לצלם אלוקים ששותפה לתורה ולכן השאלה היא מה זאת הקפדה. גם בהנהגה של בני עקיבא יש וויכוח על הנושא והוא טוב, מחלוקת היא לא מילת גנאי. אני חינכתי במשך שנים חברה מעורבת.

יש מקומות שכדאי להפריד בין בנים לבנות ויש מקום שלא כדאי - ההפרדה עושה טוב לכולם בלי שום קשר להלכה אבל זה תלוי באוכלוסיה, באופי המקום. החיים הרבה יותר מורכבים.

איזה כללים היית נוהג במחנה מעורב?

"30 שנה לא הייתי במחנה קיץ באופן פעיל ויהיה חוצפה מצדי לתת עצות. המזכ"ל דני הירשברג והצוות שעובד תחתיו עושים עבודה מעולה. הייתה כאן תקלה שלא באה מלמעלה אלא משהו מקומי אך ההנהגה צריכה לכוון את כל הפעילים לאיך מייצרים שיווי משקל בחברה שהיא כל כך מרובת פנים".

"הבן שלי ימשיך בבני עקיבא להדרכה כי זה הבית שלו, סבא שלו היה מזכ"ל התנועה וההורים שלו היו פעילים ומדריכים מרכזים בתנועה ואני מקווה שהוא ימשיך". 

הרב בני לאו יוצא הערב לכנס באזור צרפת  "אני נוסע למקום בו היהדות התפרקה לפני 150 שנים בגלל הזרמים. אני הולך ללמוד את היסטוריה כדי לתקן את העתיד".