השר אורי אריאל
השר אורי אריאלצילום: בלומברג תקשורת

שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי), נענה לקריאתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני והודיע כי הוא תומך בביטול מס המעסיקים על מעסיקי עובדים זרים בענף החקלאות.

במכתב לגפני כתב השר אריאל, כי מדובר במס "לא מוסרי ולא צודק המהווה נטל עודף על החקלאים". השר הוסיף, כי הוא העלה את הדרישה בפני שר האוצר במהלך המגעים עמו בנוגע לחוק ההסדרים.

פנייתו של גפני לשרים באה בעקבות ישיבה מיוחדת שקיימה הוועדה בנושא המצב העגום של החקלאות בישראל והקשיים הרבים עימם מתמודדים החקלאים.

בין השאר ציין גפני, "ההיטל בשיעור 10% מהכנסה על עבודה של עובדים זרים פוגע מאוד ביכולתם של החקלאים להמשיך ולהתקיים ובאפשרות הקיום של הענף כולו. זאת בנוסף לכך, שבין כה וכה, החקלאים נאלצים לשלם עלות שכר גבוהה עבור העובדים הזרים, מכיוון שאלו האחרונים אינם זכאים לנקודות זיכוי במס".

עוד ציין גפני, "ההיטל המיוחד הזה לא השיג את מטרתו, לעודד תעסוקת ישראלים בחקלאות במקום עובדים זרים". זאת בדומה למה שקרה בענף הסיעוד, שלגביו הוחלט לבטל את מס המעסיקים".

גפני פירט עוד בעיות נוספות עמן מתמודדים החקלאים ואשר עלו בישיבת ועדת הכספים: פערי תיווך גבוהים במיוחד בין התוצרת החקלאית לשיווק של הסחורה החקלאית ברשתות השיווק, התשלומים הגבוהים שצריכים החקלאים לשלם עבור רישיונות לכלי עבודה וכלי תחבורה המשמשים אותם בעבודתם וקשיים נוספים. לחיזוק דבריו ציין, כי הדרישה אותה הוא מעלה בפני השרים, זוכה לתמיכת כל חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה.

במכתב התשובה שלו לגפני, ציין שר החקלאות אריאל, כי עמדתו בעניין היא כעמדתו של גפני עצמו ושל יתר חברי ועדת הכספים וכי יש לבטל לאלתר את מס המעסיקים על החקלאים. לדבריו "ביטול המס יתרום להורדת יוקר המחייה וייקל על החקלאים". גם אריאל הדגיש כי המס המיוחד לא השיג את מטרתו, בין השאר, מכיוון שקיימת מכסה סגורה להעסקת עובדים זרים בחקלאות, שאינה מושפעת מהמס".