שופר. אילוסטרציה
שופר. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

'ועד הפיקוח ההלכתי' של בד"צ 'העדה החרדית', מפרסם בימים אלה מודעות הקוראות לציבור להיזהר מפני שופרות פסולים הנמכרים בשווקים בריכוזים הדתיים והחרדיים ברחבי הארץ. 

על פי ההודעה שפרסמו, מדובר בבעיות קשות בענף השופרות, כששופרות רבים מגיעים ארצה ממרוקו כשהם סדוקים ופסולים. לדברי גורמים בבד"צ, ישנם יבואנים המייבאים את השופרות מדביקים את החורים והסדקים ומציגים אותם כשלמים וכשרים.

לדברי הבד''צ, בשל המכשלות יש לרכוש שופרות אך ורק מכשרות מוכרת ומהודרת.

"בעקבות בעיות שונות שיש בענף השופרות כמו סדקים הפוסלים את כשרות השופר, הדבקות של חורים, וכן שופרות שמגיעים ממקומות שונים בעולם, שאין בירור מאיזה בעל חיים נעשו הקרניים - נעשה קו קו ייצור מיוחד של שופרות בפיקוח מטעמנו, גם על מקור הקרניים וכן על כל תהליך הייצור", נמסר מטעמם.

לעיתים מדובר ברצון לעשות כסף קל על גבם של הציבור הדתי ישראל. "ייצור השופרות המהודרים נעשה בצורה ידנית ומורכבת. תהליך ברירת השופרות, בחירת הקרניים, ייבושן, עיקולן, שיופן ועוד, מצריכים ידע רב מאוד, גם טכני וגם הלכתי. בשל כך, רבים המעוניינים לעשות 'כסף קל' מייבאים שופרות מסין, העשויים במכונה, ויש בהם פגמים רבים שלא ניתן להבחין בהם, גם בעין מקצועית, אלא רק על ידי שיקוף", הסביר יצחק לבנזון, סיטונאי יודאיקה ותשמישי קדושה.
.