אהוד ברק
אהוד ברקצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס מזכיר הממשלה לשעבר, עובד יחזקאל, להקלטות אהוד ברק שהתפרסמו ביממות האחרונות.

לטעמו אין כל מקום להתפלא לנוכח התנהלותו של ברק שבסך הכול מצטרף לאווירה השלטת בישראל, ובה מותר לכולם לדבר על הכול, ללא מגבלה וללא אחריות.

"אני מחייך לעצמי כי ממה הציבור מופתע? אנחנו כבר הרבה שנים חיים במדינה שבה פוליטיקאים מספסרים במידע מודיעיני לצורכי עצמם. ברק לא לבד. הוא מצטרף לשורת פוליטיקאים שנהגו כך".

יחזקאל מספר כיצד הוא עצמו בכהנו כמזכיר הקבינט הביטחוני העמל לוודא שמידע שיימסר וייחשף בפני חברי הקבינט לא ידלוף החוצה היה מגלה מיד בתום הישיבה את כל הסקירות המודיעיניות מפוזרים לעין כל באתרי החדשות.

דוגמה לדבריו מציג יחזקאל מדיון קשה וטעון שהתקיים במסגרת המאמצים להביא לשחרורם של חטופי צה"ל רגב וגולדווסר ז"ל. בפתח הישיבה הבהירו ראשי אמ"ן המוסד והשב"כ כי אם חלקים מהמידע שיימסר בישיבה ייצא החוצה הרי שיש בכך סכנה לשריפת מקור מודיעיני. "ברור שאם שורפים מקור מודיעיני המשמעות היא שבנקודת הקצה אותו מקור מודיעיני יכול היה להציל חיי אדם. כנבחר ציבור ושר בממשלה אתה מבין זאת טוב יותר מאחרים. ראש הממשלה ניסה להעצים את חומרת העניין והחתימו על טפסים של שמירת סודיות, ניתנו הסקירות המודיעיניות של ראשי השירותים ועוד לפני שהם סיימו כל המלל, מילה במילה, היה מרוח באתרי האינטרנט. זה איום ונורא בעיניי".

באשר להתמודדותו של ראש ממשלה מול תופעה שכזו אומר יחזקאל כי מתברר שהחוק מגן על נבחרי הציבור המדליפים. הוא מספר כי כמזכיר הקבינט הביטחוני ניסה הוא עצמו בהנחיית ראש הממשלה לבחון דרכים משפטיות לבלימת התופעה אך "התברר שכוחו של הפוליטיקאי כנבחר ציבור חזק מהיכולת לאכוף עליו את דין הסודיות. אם לדוגמה מדובר ברמטכ"ל או ראש שב"כ הרי שהוא חתום על טופס סודיות והוא מסכים לקיים את כל הבדיקות הנדרשות במקרה של יציאת מידע, כולל בדיקות פוליגרף. לעומת זאת אצל נבחרי ציבור אסור לבדוק אותם בפוליגרף. פרשנות החוק היא שההבנה שלך כנבחר ציבור איך לקיים את תפקידך חזקה מהצורך להבטיח סודיות ולכן אי אפשר לבדוק נבחר ציבור בפוליגרף או לנקוט אמצעי חקירה. לכן אין דרכי אכיפה. דרכי אכיפה צריכות לבוא מהנורמות הציבוריות".

"במדינות דמוקרטיות אחרות לא רואים את התופעה הזו. יש משהו במחויבות של פוליטיקאים ונבחרי ציבור שהוא תוצר של נורמה שמשאירה את הדיונים הביטחוניים בחדרי חדרים. אצלנו הכול מופר. אין שום כלל ממשלי שמכבדים אותו ומותר לעשות הכול. מאפיינים של כאוס", אומר יחזקאל המחדד ומציין כי אם נשליך את המציאות המופקרת הזו לתחום המודיעין הרי שבעוד כדי לנסות להגיע להערכת כוונות של ראשי מדינה שעליה נאסף מודיעין מקצים תקציבים עצומים, הרי שמול ישראל המשימה קלה לאין ערוך. על ראש אמ"ן סורי, לדוגמה, בסך הכול לקרוא עיתונים ישראליים ולגלות בהם את כל המידע ברור ופרוס. "השרים והפוליטיקאים שלנו יתנו שם את כל המידע, הכוונות המחשבות, הסיכויים והאפשרויות, כולל הדעות השונות והויכוחים. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אנא אנו באים. הציבור מקבל את כללי המשחק הללו בלי להניד עפעף. אלו נזקים שעולים בחיי אדם כי אנחנו שורפים מקורות ועושים את מלאכתם של גורמי מודיעין נגדנו קלה מאוד".

ומה לגבי הטיעון לפיו ספרו של אהוד ברק על כל המובא בו עבר את הצנזורה? האם אין בכך כדי להתיר את הדברים ופרסומם? יחזקאל אינו מתרשם מהטיעון הזה. "הצנזור עושה עבודה מקצועית. הצנזור אמר שהוא איפשר לו לפרסם מידע שבדרך כזו או אחרת כבר היה בתקשורת. אני לא מתפלא על כך כי הבעיה היא לא ברק אלא התופעה. ברק נוהג לפי כללי המשחק הנהוגים. הוא פועל לפי השגרה של פוליטיקאים אחרים, לצערי הרב".

בדבריו מדגיש ומעיר יחזקאל כי כאשר מדברים על הדלפות של פוליטיקאים דבר יכול להגיע גם אל מרומי הפירמידה שכן כאשר שומעים שדברים נמסרים על ידי דרג מדיני בכיר ביותר המשמעות יכולה להיות בהחלט גם ראש ממשלה עצמו, "זו מציאות שבה גם העומד בראש משתמש במידע מודיעיני כדי להשפיע על דעת קהל".

"צריך לשנות את כללי המשחק והכללים הללו לא ישונו על ידי הפוליטיקאים או על ידי בית המשפט, אלא רק אם תיקבע כאן נורמה שאותה קובע הצבור, אבל הציבור עושה את מלאכתם של הפוליטיקאים קלה, לא רק בעניין הזה".

מוסיף יחזקאל וקובע כי "חייבים להבטיח בדרכים נורמטיבית ובאכיפה ציבורית שתופעה כזו תיעלם ושחבר כנסת שר או גורם כלשהו שמפעיל את הכוח שנתנו לו באופן שמסכן חיי אדם, נקיא אותם מקרבנו". יחזקאל אינו מדבר על קלון בהכרח אלא על נטילת אחריות מצידם של נבחרי ציבור. "צריך להיות צו מוסרי מאוד גבוה שלא מספסרים במידע מודיעיני ביטחוני, ואם מישהו כן ספסר הוא עצמו צריך להגיש מכתב התפטרות כי הוא מעל באמון הציבור שניתן בו. זה חלק מנורמת האחריות המתבקשת אבל היא לא קיימת אצלנו בכלל. אצלנו יכולים לעשות הכול ולהישאר בתפקיד".

את דבריו חותם עובד יחזקאל באמירה לפיה "פעמים רבות שמעתי ראשי מודיעין שסירבו להציג סקירות מודיעין מלאות בממשלה כי חששו משריפת מקורות. אין אמון בסיסי ביכולות של שרים לשמור על הפה".

כשנשאל אם גם בו עולה התחושה לפיה לנוכח מציאות מופקרת שכזו קיומה של המדינה כולה נראה כנס של ממש, הזכיר יחזקאל את דבריו של בן גוריון שאמר בשעתו כי אם אתה רוצה להיות ריאליסט בארץ ישראל נכון שתקום בכל בוקר ותתפלל לנס...