הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוPR

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול בכפר בתיה, מתייחס היום (שני) בראיון לערוץ 7 לעצומה של אנשי רפואה בכירים ואנשי אתיקה בעד הצלת חיים על ידי הזנה בכפייה.

הרב מתאר את האווירה שהצריכה את העצומה, "כבר כשהתחילה הפרשה פרסמתי את עמדתי ואת עמדת 'צהר' שאין לקבוע עמדה חד משמעית בנושא אלא למצוא את דרך האמצע. אבל הייתה תחושה של משטרת מחשבות והשתלטות של ההסתדרות הרפואית וקול מסוים בתוכה על השיח הציבורי, ואני שמח שאנשים אזרו אומץ והביעו את עמדתם בצורה פומבית".

הרב שרלו מסביר כי אסור להגיע למצב שהזנה בכפייה תהיה ברירת המחדל למצב שאסיר שובת רעב אבל קובע שיש מצבים שהיא חובה, "לא יעלה על הדעת שערך החירות של האדם גובר על חובת הצלת חיים או על עמדה שאני בכלל לא יכול להבין של נכונות להתדרדרות של מצבו הרפואי למצב בלתי הפיך ואז הצלתו. במקרה מגיעים למצב שבו עומדת שאלה של הצלת חיים, זו חובה להזין בכפייה, זה לא רק מותר".

בהתייחסות לעמדה שהציג ד"ר לאוניד אידלמן שקרא לרופאים שלא להזין בכפייה הוא אומר, "הוא התייצב כקורא למרי של מערכת הרופאים ואני חושב שזה לא נכון, זה מסוכן וזה לא אתי. במקרה של רופא בודד שהיה אומר אני לא מסוגל לעשות את זה אני חושב שאפשר היה להתחשב בו".

בסוף השבוע שעבר נחשפו פרטיהם של מיליוני גולשים באתר בגידות אנונימי. הרב שרלו תוקף את האתר ואת התופעה, "האתר הזה הוא חרפה. חרפה בתחום של בין אדם לחברו, שבירת ברית נאמנות בין בני זוג, וחרפה בין אדם למקום בתחום קדושת הנישואים שהיא לא קשורה רק לעם היהודי, ודבק באשתו נאמר עוד בגן עדן".

"לי קשה לרחם על האנשים האלה שפגעו פגיעה כל כך חמורה הן בבני זוגם, והן בדבר שהוא כל כך עקרוני וחשוב. אני מתקשה לרחם על כל אלה שעומדים להיפגע ולהיסחט כתוצאה מהאתר הזה. יש בלבי צער על כך שהם פנו לאתר, על כך שבני זוגם נפגעו, על כך שבסופו של דבר הם ייפגעו", אומר הרב.

הרב מסביר שעם ישראל צריך לתת דוגמא בנושא ולהתחיל מהפכה, "אני חושב שזה אחד המקומות המרכזיים שעם ישראל צריך לחזור אל הבשורה, אל החתרנות מול מה שקיים היום בעולם ולומר בקול גדול 'אנחנו מציבים אלטרנטיבה'. כמו שעשינו לפני אלפי שנים בנושא השבת, כפי שעשינו בנושא של אמונה באל אחד. זה המקום שבו צריך להתייצב בקול גדול ולומר הכיוון שהעולם הלך אליו, כלומר המשפחה החדשה, התמוטטות של יחסי האמון בין בני זוג וכל התחומים האלה, אנחנו מציבים לו אלטרנטיבה וקוראים לעולם כולו ללכת בעקבותיה".