הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום: עצמי

הרב יונה גודמן, מתייחס בפינתו השבועית למחלוקת שפרצה בעקבות הקמת בתי דין אלטרנטיביים לגיור על ידי רבנים מהציונות הדתית, ומסביר כיצד להתייחס אליה מבחינה חינוכית.

לדעתו, אף כי סוגיית הגיור והמחלוקות החדשות הנלוות לה ממלאות את כלי התקשורת של המגזר, בפועל רוב בני הנוער אדישים לנושא, ורואים בו עוד ויכוח מַשמים בו מעורבים גם רבנים שונים.

לדבריו, חרף רגישות המחלוקת בין בתי מדרש שונים, ראוי לספר לצעירים בבית על הסוגיה ולנסות לעניין אותם בתכניו. לדעתו, "כדאי שנפנה את תשומת לבם של ילדינו לכמה סוגיות יסוד הטמונות במחלוקת החדשה. ראשית, כל מי שפעיל בנושא, עושה כן מתוך מודעות לבעיה עמוקה שעם ישראל מתמודד איתה, אף כי רובינו אדישים לה. המודעות לסוגיה עשויה להיות נדבך נוסף בחינוך ילידנו להתבונן במה שבאמת קורה לעם ישראל. זה יסייע לחנך אותם להרים את הראש ולהתעניין בתהליך ציבור". 

"ילדינו יודעים לשיר 'עם ישראל חי', ובאמת אכפת להם מ'עמישראל' הוא אומר, אך הרבה פעמים הם אדישים לאתגרי העומק שעם ישראל מתמודד איתם. סוגית הגיור, והחשש מהגברת ההתבוללות בתוך מדינת ישראל, מהווים הזדמנות להרגיל את ילדינו להתבונן באתגרים הגדולים  הניצבים בפני עם ישראל במסגרת תהליך שיבת ציון".

כמו כן, הוא מציע להצביע על המשותף לדעות הרבנים השונות. "צריך להראות לבני הנוער בבית כיצד כל מי שמביע דעה בסוגיה, מונע מדאגה עמוקה לעתיד עם ישראל ומתחושה עמוקה של מחויבות לקום ולפעול למענו. מזה יש לנו ללמוד המון. לכולם היה נוח יותר לשבת בבית ולהמשיך בשגרתו, בלי לפעול בזירה בה ניצבת מחלוקת. אך לשמחתנו יש בתוכנו רבנים ומנהיגים שבוחרים לא לשבת בצד, והם נחלצים, לעתים תוך מחיר אישי, כדי לקדם את מה שלדעתם יסייע לטפח את יהדותה של המדינה – כל אחד לפי דעתו".

הנקודה האחרונה שמציע הרב גודמן לדון עליה עם ילדינו, הוא "הדרך בה אנשים פשוטים כמונו צריכים לדבר על הנושא. אסור לנו לאמץ כינוי גנאי כלפי צד זה או אחר. אוי לנו אם נכנה קבוצה זו 'קיצוניים' או קבוצה זו 'פשרנים'. עלינו לקבל על עצמנו, בימי אלול בפרט אך לאורך השנה כולה, לדבר בכבוד על כל רב או עמדה, ולהתייחס לעמדתו בצורה עניינית".

הרב מסיים בקריאה, ללמוד מתוך המחלוקת על גודל האתגרים הניצבים בפני העם היהודי. לאורם לקבל על עצמנו לפעול, בתחומים פשוטים ויומיומיים שאינם קשורים לנושא המחלוקת, כדי לסייע לעם ישראל כולו להתקרב לאבינו שבשמים.