ריבלין עם עופר בן זאב, בן ה-12 ממושב שדמות דבורה
ריבלין עם עופר בן זאב, בן ה-12 ממושב שדמות דבורהצילום: תומר רייכמן

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו נחמה, ארחו היום (א') במשכן הנשיא מפגש חגיגי לכבוד ראש השנה עם מועצת הדבש והדבוראים.

הדבוראים, בסרבלי דבוראים לבנים, הציגו בפני הנשיא את ענף הדבש והדבוראות בישראל וערכו סדרת טעימות מהמגוון הרחב של סוגי הדבש הישראלי.

מנכ״ל מועצת הדבש, הרצל אבידור, סיפר לנשיא ולרעייתו על המחסור החמור בדבש בענף ועל כך שלא מצליחים להפיק יותר מ-3,000 הטון שמיוצרים בכל שנה, בעיקר על רקע העלמות הדבורים הבינלאומית.

התופעה, הסביר אבידור, מקורה במזיקים הפוגעים בדבורה וגם בהשפעת הריסוסים ושינויי מזג האוויר המערימים קשיים גדולים על הדבורים. מעבר לדבש, תורמת הדבורה גם להאבקת גידולים רבים וישנם זנים רבים שלא יכולים להתקיים בלי שהדבורים יאביקו אותם.

"נמצאת פה קבוצה נבחרת של דבוראים ומספר דורות דבוראים שדואגים להביא דבש לכל רחבי מדינת ישראל", סיפר אבידור. "כיום פועלים בישראל כ-500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

"אנו מתמודדים מזה מספר שנים עם התופעה המדאיגה של היעלמות הדבורים והתמעטות הצוף בארץ ובעולם כולו, שכן, מעבר לתועלת הישירה של הדבורה לייצור דבש טבעי, דבורת הדבש היא המאביקה הבלעדית בחקלאות ואחראית להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם".

מגוון סוגים רחב של דבש הוצג לנשיא- דבש פרחי הזעתר, החרוב, פרחי האשל, וגם המוכרים יותר - דבש פרחי ההדר ופרחי הבר. לאירוע הגיעו משפחות דבוראים להן בנים ובנות דור שני ושלישי העוסקים בדבוראות, דבוראים וותיקים, ובני נוער דבוראים, אשר ייצגו לאחרונה את ישראל בתחרות הבין-לאומית לדבוראים צעירים בסלובקיה.

הנשיא ברך את הדבוראים על עשייתם ואמר כי "רבים רואים בדבורה - אויבת. העוקץ, הזמזום, מאיימים ומפחידים. אך הדבורה היא שותפה נאמנה להפרחת השממה, ליישוב הארץ. כירושלמי, ירושלים ידועה כמקום שיצרו וגידלו בה דבש מסוגים שונים, אני עוד זוכר הרבה תרופות סבתא שהתבססו על דבש. הדבורה היא כמשל לחיינו בארץ הזו: כגודל הפחד מהדבורה, כך מתוק הדבש שהיא מפיקה.

"עלינו להתגבר על הפחד מהזר, נכיר באיכויותיו. בקצב החיים בעולם המערבי, נדמה כי שכחנו את המאזן בו לכל יצור חי יש תפקיד. הדבורה, ככל שהיא קטנה, כך היא שותפה למארג חיינו כאן. האחריות להאבקה של גידולים חקלאיים כה רבים, מוטלת על כתפיה הזעירות".

רעיית הנשיא נחמה ריבלין התייחסה לבעיית הפיחות בייצור הדבש ולכך שהבעיה נובעת בעיקר מהמעבר לגידולים אחידים של סוגים מסוימים של צמחים, וחוסר המגוון מביא למחסור חמור בייצור הדבש.

הנשיא גילה לדבוראים כי הוא נוהג לשתות את הגוגל-מוגל המפורסם בתוספת דבש דבורים לפני נאומים חשובים הדורשים את קולו צלול במיוחד. ״אני מודה לכם על הביקור המתוק ומאחל לכל בית ישראל שנה טובה ומתוקה", סיכם ריבלין.