ישיבה ראשונה
ישיבה ראשונהצילום: דוברות שרת המשפטים
הוועדה לבחינת גבולות חופש הביטוי וחופש השיסוי התכנסה היום (ראשון) לראשונה בלשכת שרת המשפטים איילת שקד בתל אביב.

מטרתה הרשמית של הוועדה היא "לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים וגם בריונות ברשת האינטרנט".

בראשות הוועדה עומדת שופטת בית המשפט העליון עדנה ארבל. כמו כן חברים בוועדה נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב השופטת דבורה ברלינר, המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי, הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר, פרופסור אסא כשר, העיתונאי חגי סגל, שופט בית משפט השלום מיכאל קרשן, ד"ר נמרוד קוזולובסקי, ד"ר הדר דנציג, ד"ר חיים ויסמונסקי העיתונאית ענת פלד, פרופסור אריה אלדד והעיתונאית שרי רוט.

הוועדה תספק כלים פרקטיים וחוקתיים לשמירת והגנה על הציבור מפני פרסומים פוגעניים, תוך שמירה על חופש הביטוי והשיח החופשי המייחד את רשת האינטרנט.

בפתיחת הוועדה אמרה שקד כי "אני עדה מידי יום לנחיצותה של הוועדה ומאחלת למסקנות ישימות, שישימו סוף לתופעות מכוערות של פגיעה בשמם הטוב של פרטיים ועובדי ציבור. זוהי ועדה שמטרתה להציל נפשות. יש לנו אחריות לדאוג לציבור מפני פגיעות משולחות רסן המתרחשות כיום באופן בלתי מבוקר בעיקר ברשת האינטרנט.

"ציבור רחב נפגע, ולצערי אין דרך מבוקרת כעת להתמודד עם היקף התופעה ועם ההשלכות הרות הגורל של פגיעות מסוג זה. זהו אתגר אמיתי, ואני מקווה שנצליח להפיק מן הוועדה הצעות ייעול מעשיות".

השופטת בדימוס, עדנה ארבל, פתחה את הישיבה ואמרה: "אני מתכבדת לפתוח את הישיבה הראשונה של הוועדה, ככל שניסינו למצוא עבורה שם קצר לא הצלחנו. הוועדה שהורכבה על ידי שרת המשפטים שמה לה למטרה לגבש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבורי מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, וגם בריונות ברשת האינטרנט.

"כתב המינוי מתאר את התופעה המתרחשת בשנים האחרונות; פרסומים הנוגעים להתפתחויות טכנולוגיות של העשורים האחרונים. זה התחיל בטלוויזיה הרב ערוצית, שפתחה פתח לעולם הרחב, והמשיך בעידן הטכנולוגי הנוכחי, בו קיימת רשת האינטרנט ומכשירי טלפון סלולריים מתקדמים, ששם נוצרה מציאות חדשה, שמצד אחד טובה ומעשירה ומאידך פוגענית וקשה. לדאבוננו לא רק חופש ביטוי קיים שם, אלא גם חופש שיסוי, שלעתים לא יודע גבולות".

"כיום קיימות תופעות, שאינני זוכרת שהיו קיימות בעבר, ההולכות ומחמירות. בעצם הקמת הוועדה נרתמנו כולנו ללמוד את היקף התופעה, את היקף פגיעותיה, לקבל תמונת מצב, ואז לבחון כיצד אנו, אסופה של אנשי אקדמיה, תקשורת משפטנים ומומחי אינטרנט יכולים באופן מקצועי לתרום לעניין", הוסיפה ארבל.

הוועדה תוציא קול קורא לציבור בימים הקרובים, שמטרתו לפנות אל הציבור הרחב כדי שיביא בפני הוועדה, בכתב או בעל-פה, מקרים של פגיעה ברשתות השונות, וגם הצעות לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ולהתמודדות עם התופעה. כמו כן, תזמן הוועדה את הגורמים הרלוונטיים על פי שיקול דעתה.