משדרגים ומעדכנים את מערכת החינוך

שנת הלימודים בפתח וב"גוגיה" עסוקים בחינוך המחנכים - המורים. ביקור במתחם מעניק הצצה לאיך שייתכן שייראה הדור הבא של כיתות הלימוד.

יוני קמפינסקי , ט"ז באלול תשע"ה

מתחם הגוגיה של רשת אמי"ת
מתחם הגוגיה של רשת אמי"ת
צילום: יוני קמפינסקי

משדרגים ומעדכנים את מערכת החינוך

בביקור במתחם ה"גוגיה" בכפר בתיה אפשר למצוא כיתות עם קירות מזכוכית, כיסאות ושולחנות על גלגלים, קירות שעליהם מקרינים מידע באמצעות מסכי מולטי-מדיה, חדרי יצירה, מחשבים ניידים, פינות רגיעה ומרחבים ללמידה בחוץ.

"מדובר בחזון של בית-ספר, אבל לא חזון רחוק", מסבירים ברשת אמי"ת, "אלו הם קווי המיתאר של בית הספר העתידי שהופך למציאות במתחם ה'גוגיה' - המרכז ליזמות חינוכית, להשראה, לשיתוף וללמידה, שנועד לשמש בית למורים שחולמים על 'חדשנות פדגוגית'."

"בית הספר העתידי צריך להיות מותאם ללמידה חדשנית ולפדגוגיה החדשה", אומר ד"ר אמנון אלדר מנכ"ל הרשת. "הגוגיה הוא לא רק בית; הוא בעיקר מיזם ראשון מסוגו, שיפעל השנה ב - 30 בתי ספר ומטרתו להפוך את בתי הספר לקהילות חינוכיות לומדות, ולהוביל שינוי תרבותי בבתי הספר דרך שינוי בתפיסת ההוראה של המורים ובעזרת שיתופם בהובלת התהליך".

"השם "גוגיה" נועד לתת ממד נוסף למקום ולתהליך", אומר אלדר. "פדגוג משמעותו המילונית: מוליך ילד, מחנך. בסופו של דבר אנחנו בתהליך מחויב המציאות, שבו לא הכול בהיר, אבל יש בנו נכונות ללמידה, וזה הדבר הכי חשוב. יש עניין ויש מטרה, בדיוק כמו בכיתה ובבית הספר העתידי. החלום שלנו בגוגיה הוא, שלבית הספר העתידי הילדים ישמחו להגיע. הם יהיו מסוקרנים, מאותגרים, ויוכלו לגבש לעצמם בעזרת הלמידה זהות ערכית וחברתית תוך שייכות לקהילה, לעם ולמדינה".

"אנחנו מאמינים שהמורים הם מומחי החינוך הגדולים ביותר. הם שנמצאים יום יום ושעה שעה מול התלמידים, ויכולים להיות משמעותיים יותר מכולם לשינויים ושיפורים נדרשים בדרכי הלמידה", אומר ד"ר אלדר. "צריך להבין שמהפכת זמינות הידע, מחייבת חשיבה מחודשת של מערכת החינוך. כל מורה מבין את זה היום. כאשר התלמיד מחובר לאינטרנט בטלפון החכם, במחשב הנייד או בטאבלט, הוא חשוף לידע עצום וזמין. המורה לא יכול להתעלם מכך, אלא להיפך, צריך לנצל את המציאות החדשה כדי להפעיל את התלמיד". 

החצר החיצונית של בית הגוגיה היא מרחב למידה פתוח ומזמין, רצפות עץ וכסאות מעוצבים מזמינים למידה שיחה ואפילו מנוחה בשמש, ד"ר אלדר מבהיר: "החלום הוא שבית הספר לא ייראה כמו בית סוהר, אלא כמו גן קסום. אנחנו רוצים שילדים ישמחו לבוא לבית הספר ולא יחמיצו פנים בבוקר. בית הספר הוא המקום המרכזי ביותר בחיי ילדינו וחיוני שהוא יהיה מקום מזמין ומרגש."