ח"כ דוד אמסלם בבית הכנסת המיועד להריסה
ח"כ דוד אמסלם בבית הכנסת המיועד להריסהאלירן אהרון

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הקציבה היום (שני) למשרד החינוך שלושה חודשים להכנת תקנות להסעות התלמידים.

בין היתר יקבעו התקנות מיהם התלמידים הזכאים להסעות ומדוע, מי זכאי גם להסעה למועדונית לאחר הלימודים, מפרט רכב להסעות, נתיבי התנועה, כמה זמן ישהה ילד בהסעה, האם ההסעות יאספו גם את המלווים, מי קולט את הילד, כמה מפקחים יפקחו על ההסעות, מי מממן וגם - מה הכתובת אליה יכולים לפנות הורים בשאלות.

"מדובר בחוליה הכי חלשה, הורים שמתמודדים עם ים של בעיות", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם, "אם תוך שלושה חודשים לא נקבל תקנות שיענו על הדרישות, נקים ועדת מומחים, נקבע קריטריונים ונביא זאת לחקיקה. לא ייתכן שמשרד החינוך יכיר בכך שילד זקוק וזכאי למועדונית אבל בלי הסעה. איך הוא אמור להגיע למועדונית שלו? לעוף לשם? או שההורים אמורים להפסיק לעבוד כדי להסיע אותו?".

הוועדה דרשה גם לקבל תוך שבועיים מהרשויות המקומיות וממשרד האוצר דו"ח ניצולת תקציבית שיפרט באילו רשויות מקומיות היו הסעות תלמידים, וכמה כסף הוציאו על כך הרשויות.

במהלך הדיון נשמעו עדויות מזעזעות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. אם לילדה שמתגוררת בנווה יעקב ונוסעת כל יום ללמוד בגבעת שאול בירושלים סיפרה שהבת נוסעת ברכב המיועד ל-15 נוסעים, ונוסעות בו 17 תלמידות, כשבאופן קבוע שתיים יושבות על הרצפה.

ח"כ זוהיר בהלול מהמחנה הציוני אמר כי "אזרח מוכה גורל שמתמודד ביום יום באכזריות הגורל, ילד שמשווע לזכות בסיסי, נשגב מבינתי להבין את כל מבוכי הבירוקרטיה האלה באחת המדינות הנאורות בעולם".

ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה הערבית) סיפר כי "במגזר הבדואי בנגב מסיעים 50,000 תלמידים. ביניהם מאות בעלי צרכים מיוחדים. המרחקים הם 40-50 ק"מ".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הדגישה כי "לא יכול היות שלשניים תהיה אחריות, כי אף אחד בסוף לא אחראי. חייבים כתובת אחת והאחריות על משרד החינוך שילד יגיע בצורה בטוחה ובזמן. זה שהמשרד מטיל זאת על הרשות המקומית זה לא אומר שהאחריות שם. עלינו לומר - אתם לא מקיימים את חובתכם".