מורן סמואל. אלופת העולם בחתירה
מורן סמואל. אלופת העולם בחתירהצילום: יח"צ

מורן סמואל, אלופת העולם הישראלית בחתירה, היא אינה עוד ספורטאית. עד גיל 24, סמואל הייתה ספורטאית מצטיינת, ולאחר שירות צבאי, שיחקה בנבחרת ישראל בכדורסל ואף לקחה חלק במשחקי גביע אירופה. 

בשנת 2006, כשהיא בת 24 בלבד, נהפך עליה עולמה. מום מולד בכלי דם שבעמוד השדרה, הפך את סמואל למשותקת בפלג גופה התחתון. אדם רגיל היה מוותר על החלום, אך את סמואל המום המולד והשיתוק רק דירבן יותר ויותר.

לאחר תקופת שיקום פעלה סמואל עם התאחדות ספורט הנכים להקמתה של נבחרת נשים בכדורסל כיסאות גלגלים, ולא נעצרה שם. ב-2010 החלה סמואל להתאמן בענף החתירה וכעבור שנתיים בלבד, כבר ייצגה את ישראל כחותרת באולימפיאדת הנכים שהתקיימה באותה השנה בלונדון שבאנגליה. סמואל סיימה את התחרות במקום החמישי, כשלכולם היה זה ברור, סמואל לא תעצור פה.

שנתיים לאחר מכן, באליפות העולם ב-2014, סמואל כבר הגיעה למקום השני וזכתה במדליית הכסף, לפני מספר חודשים היא עשתה את קפיצת המדרגה הגדולה כשזכתה במקום הראשון בגביע העולם בחתירה, ואל הישגה הגדול ביותר היא הגיע הערב כשלפני זמן קצר, בתחרות החתירה בצרפת, זכתה סמואל במקום הראשון והכותרה לאלופת העולם בחתירה.

מעבר ליוקרה של הישג זה, ולניצחון הרוח הגדול, סמואל הבטיחה באופן רשמי את השתתפותה בתחרות אולימפיאדת הנכים בריו שבברזיל בשנת 2016.

סמואל ניצחה את מרוץ הגמר בקטגורית סירת יחיד נשים פראלמפי, כשחצתה את קו הסיום במקום הראשון בזמן של 05:25.92 דקות, לאחר קרב איתנים מול אלופת בריטניה, ריצ'ל מוריס, שסיימה רק 2 שניות אחריה. שלישית הגיעה אלופת העולם המודחת, הנורווגית בירגית סקרסטין, בזמן של 5:31.94 . סמואל לקחה את ההובלה מיד בפתיחה, ונלחמה לשמר את היתרון לאורך כל 1,000 המטרים עד לקו הגמר.

רגע לאחר זכייתה במרגשת באליפות העולם, אמרה סמואל, "זו הייתה תחרות מאד קשה מבחינת תנאי מזג האויר, והיה צמוד כל הדרך, ממש עד קו הסיום. עבודה קשה שמגיעה לרגע אחד שבו צריך לחבר הכל ביחד – ואני מאושרת שהצלחתי".

אלופת העולם בחתירת נכים. סמואל ברגע הזכיה
אלופת העולם בחתירת נכים. סמואל ברגע הזכיהיח"צ