אל תפסיקו לתרגל את הזיכרון

תלמידים וסטודנטים מוצאים את עצמם מול ים של מידע שעליהם לזכור. יש דרכים לעשות את זה יעיל ונכון יותר. מומחית לחקר הזיכרון מסבירה.

שמעון כהן , כ' באלול תשע"ה

תלמידים
תלמידים
פלאש 90

שנת הלימודים החלה ותלמידים, מכיתה א' ומעלה, מוצאים את עצמם נאלצים להעמיס על זיכרונם אינסוף פרטי מידע.

בראיון ליומן ערוץ 7 הציגה ד"ר מיכל איכט, קלינאית תקשורת באוניברסיטת אריאל ומי שחקרה את תחום הזיכרון בילדים ובמבוגרים, כמה דרכים לשיפור יכולות הזיכרון.

לדבריה יכולת הזיכרון היא אמנם יכולת יומיומית הנראית מובנת מאליה, "אבל עם תחילת שנת הלימודים העומס בולט גם בתקופות מבחנים וגם בשגרה". על מחקרה אותו ערכה עם, הד"ר יניב מאמה, סביב נושא שיפור הזיכרון היא מספרת ומדגישה את התופעה שאותה היא מכנה 'אפקט ההפקה'.



טוען....

"זו תופעה מוכרת שבה כאר לומדים חומר כתוב, דברים שנאמרו בקול רם נזכור יותר טוב מאשר בקריאה בלבד. אני זוכרת שכסטודנטית דיקלמתי והנה כעת מתברר שיש לכך תימוכין במחקר", היא אומרת ומוסיפה כי "חומר שקולטים בשמיעה מתברר שנזכור אותו טוב יותר מאשר אם נכתוב אותו".

באשר לשאלה אם אין הכתיבה והקליטה בשמע "מתנגשות" ויוצרות בלבול אצל הלומד שמוצא את מוחו מנסה לקלוט את דברי המורה או המרצה בעוד בידו הוא כותב את מה שנאמר לפני דקה שתיים או אף יותר מכך, אומרת ד"ר איכט כי אמנם "קשה לעשות את הדברים יחד - זה מוכר לנו מוכר גם מעמדת המרצה, כאשר סטודנטים מבקשים שאדבר לאט יותר כדי שיוכלו לכתוב – אכן, הכתיבה איטית יותר מהשמיעה, אבל אנחנו הופכים מיומנים יותר. הראש שומר את המשפט האחרון והמיומנות הזו מתחזקת".

על מיומנות הזיכרון הנרכשת היא מזכירה כי עד לפני עשר שנים זכרנו מספרי טלפון רבים ואילו היום, משהמוח אינו מפנה מקום לזיכרונות מסוג זה הרי שכל הזיכרונות תלויים בזיכרון הסלולארי.

"הגאג'דים טובים, אבל הזיכרון חשוב לנו. אנחנו זוכרים פרצופים טעמים ריחות וחוויות ותרגול יכולות הזיכרון והלמידה יעזרו לנו גם בשגרה וגם בגיל המבוגר. אל תוותרו, תנסו להיזכר, תמשיכו לעסוק בלמידה ותרגול הזיכרון", היא חותמת.