תורת הנפש היהודית ודורנו – יש קשר?

כנס נודד של בית הספר לתורת הנפש על פי הבעש"ט יוצא היום לדרך. מנהל בית הספר מספר על הקשר בין פסיכולוגיה עתיקה וצרכי הדור החדש.

שמעון כהן , כ"ב באלול תשע"ה

קבר הבעש"ט
קבר הבעש"ט
צילום: מנדי הכטמן. פלאש 90



טוען....

בבית הספר לתורת הנפש על פי תפיסת הבעל שם טוב נפתח היום כנס נודד שיעבור במספר מוקדים ברחבי הארץ ובו יציגו אנשי בית הספר את גישותיהם באשר ליחס בין תורת הנפש והיהדות, בין מודרנה לחסידות ועוד.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב נועם שפירא, מנהל בית הספר, המבהיר את מגמות בית ספרו המבקש לחבר את תובנות עומקי התורה וחידושיה ובראשן יסודות החסידות. "אחד הדברים החשובים שהתורה מלמדת אותנו הוא לחיות עם הזמן, כלומר להיות קשובים למה שמתרחש.

''השבוע יש לנו זמן מיוחד שמגיע אחת לשבע שנים, אנחנו בסיום שנת השמיטה, ואחד הדברים המיוחדים של הזמן הזה הוא נושא שמיטת הכספים. רוצים ללמוד את התופעה הזו של התפטרות המפתיעה והמופלאה מחובות, לקחת את העניין הזה לממד הנפשי".

ממשיך הרב שפירא ומציין כי כל אדם נושא עמו חובות במשך שנים רבות ושמיטת חובות שכאלה ותחילת דף חדש בהיבט הפנימי נפשי צריכה להיעשות בתהליך שגם אודותיו ידונו משתתפי הכנס.

בעקבות איזכור הדברים נשאל הרב שפירא אם אכן נכון להתייחס לשמיטת החובות כמהלך שמעניק דרור וחופש בעוד מול כל חופש מחובות יש מישהו אחר, מהצד השני, שהחובות שחייבים לו מתפוגגים ונעלמים והוא נותר חסר. זאת, כמובן, ללא הסדרי הפרוזבול המאוחרים יותר. הרב שפירא משיב ומציין כי מדובר בצד נוסף של אותו מטבע ו"אחד העקרונות של תורת הנפש הוא להתחבר לפירוש הפשוט של מצוות שמיטת כספים.

"התובנה הנפשית של האדם היא שגורלו נתון בידיו ואם הוא לא יקפיד לגבות את חובתו יאונה לו רע, אך התורה מלמדת אותנו שכשם שהארץ של הקב"ה כך גם הרכוש, הכלכלה והכספים. הדברים מקבלים תרגום בנושא יחסו של אדם לסביבתו. לעיתים אדם חושב שהדברים יסתדרו רק אם הוא עצמו יחזיק בדברים, אבל האמונה מחנכת אותנו לשחרר את הדברים להנהגתו של הקב"ה ומתוך כך לאפשר לדברים חדשים ומפתיעים לקרות לנו".

בהמשך השיחה איתו נשאל הרב שפירא עד כמה באמת לתורות העתיקות והוותיקות שמציגה היהדות, תורות שעוד קדמו גם לבעל שם טוב, יש אמירה משמעותית מול המודרניזציה ומול הדרישות והתביעות של הדורות החדשים. "מפתיע לגלות שהמסורות הקדומות של פנימיות התורה, שהבעש"ט לא המציא אותה והיא קדומה יותר, אנחנו נותנים את התרגומים המותאמים לדור שלנו ואנחנו מגלים שדווקא הדברים העמוקים הללו נותנים את המענה הכי מיוחד גמיש ונוגע ביותר לבעיות של היומיום, ותורות שנוצרות מניסיון אנושי לא עומדות בקצב", הוא אומר ומציין את עצמתה של תורה שמגיעה ממקור הכול ולא מממד אנושי עכשווי.

"יש לנו מעיין נובע שהוא התורה עצמה ומי שנותן לנו את ההשראה, הרב גינזבורג עם ספריו ושיעוריו שמתחדשים ונותנים לנו תובנות והארות חדשות לחיבור היסודות העמוקים לאלמנטים יומיים שמתחדשים כל העת".

עוד נשאל הרב שפירא מיהו הקהל המתעניין בתורות הנפש היהודיות הללו? האם רק שומרי מצוות או גם כאלה שמגיעים ממקור אחר, שאינו שומר מצוות. לדבריו "יש לא מעט מתעניינים שמגיעים שלא מהעולם הדתי. באופן טבעי מי שמתעניין נמצא במקום כלשהו במקום על הסקאלה של האמונה.

''ידוע על יותר ויותר אנשים שעדיין לא קיבלו עול תורה ומצוות אבל מזהים את החשיבות של נוכחות האמונה ומציאות הקב"ה בחייהם. גם הם מצטרפים ולומדים גם את התכניות ארוכות הטווח שלנו, אבל טבעי יותר שהציבור הדתי הוא שיגיע".

ומה לגבי החשש שאנשים שאינם קשורים לעולמה של תורה ילמדו ויעניקו פרשנות בעייתית לעולמה של קבלה, כפי שקורה בעולם האמנים בארה"ב, התחברות לקבלה מתוך עולם גויי?

"אנחנו מאמינים שהמאור שבתורה מחזיר למוטב. אנחנו מפגישים עם התורה עצמה ולא עם התחליפים הזולים. לא נפגשים עם משהו שמתחפש לתורה או יוצא ממנה, אלא עם התורה עצמה, ורואים שאנשים שמגיעים אלינו מחוץ לעולם התורה קולטים היטב במה מדובר ומבינים שאנחנו לא מספקים תחליף או לבוש לאמת אלא את המקור".

"יש כאן תרופה מיוחדת להרבה מחלות של הדור, תרופת פנימיות התורה והחסידות, אבל צריך להקפיד שכשנותנים את התרופה הזו היא תהיה מחוברת למומחה שיודע להתאים אותה טוב", אומר הרב שפירא.

הכנס הנודד של בית הספר יחל היום ברחובות, ימשיך מחר בירושלים, הלאה לתל אביב ביום שלישי ובקרית מוצקין ביום רביעי.