הרב לאו: אברך חייב לעבוד כדי לפרנס את משפחתו

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, השתתף אמש (שני) בכנס כלכלה והלכה של מכון כת"ר, ובמהלך דבריו התייחס לסוגיית היחס בין לימוד תורה לפרנסה.

"אברך לא יכול ללמוד תורה על חשבון משפחתו", הבהיר הרב לאו, "אני בעד 'שבתי בבית ה' כל ימי חיי', אבל אדם מחויב למזונות, בעל חייב בכבודה של אשתו- לפני ומעבר לחובות, חייבים לפרנס את האישה והילדים גם אם אין מזון לאכול".

הרב לאו הדגיש כי אברך שהתגרש וחויב במזונות לא יוכל לבקש הפחתת גובה המזונות בטענה כי מלגת הכולל שהוא מקבל אינה מספקת לתשלום מזונות בסכום שנקבע מראש.

הרב ציין כי במצב כזה עליו לצאת לעבוד על מנת שיוכל לשלם את המזונות כפי שחויב. ואף אם קודם נישואיו סיכם שישב וילמד כאברך כולל בלא לעבוד, לאחר הגירושין זהו מצב חדש והסיכום שסוכם טרם הנישואין אינו רלוונטי עוד.

עוד הוסיף הרב כי מועצת הרבנות הראשית תתכנס בקרוב בכדי לדון האם לשנות את הגיל שעד אליו מחייבים אב במזונות הילדים.

הכנס השנתי של מכון כת"ר עסק השנה בשמיטת כספים וחדלות פירעון. בהתאם לנושא, התקיים הכנס בסמוך לראש השנה ולסיום שנת השמיטה. הכנס עסק בשאלת יישום השמיטה בכלכלה המודרנית, וברלוונטיות שלה לשנת 2015.

עוד עסק הכנס בשאלה האם וכיצד תורמת שמיטת כספים להקטנת פערי המעמדות בחברה, כיצד נכון לנהוג כלפי מי שמתקשים לפרוע חובות, והאם יש מקום להבחנה בין יחידים ותאגידים.