סולברג בכנס
סולברג בכנסצילום: מרים צחי

שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, השתתף בכנס השנתי של מכון כת"ר לכלכלה והלכה, ואמר כי בתי המשפט אינם פוסקים הלכה אך שואבים השראה מהמשפט העברי.

"67 שנים מתקיים המשפט הישראלי. אלפי שנים מתקיים לו המשפט העברי. אלפי שנים של עיון ולימוד זיקקו את ההלכה במעמד העיוני והחילו אותה באופן מעשי על בני העם היהודי בכל אתר ואתר", אמר סולברג.

''יהיה זה אפוא עלבון לאינטליגנציה להימנע מלפנות למשפט העברי, לשמוע את דברו, מה עמדתו בסוגיה העומדת על הפרק. המשפט הישראלי צעיר לימים. צריך להביט בצניעות אל המשפט העברי, ולאו דווקא מטעמים דתיים, אלא בגלל ההשקעה התבונית והמעשית הרבה שבו".

סולברג סיפר כי "מניסיוני, במידה וחכמי המשפט העברי ידלו מים עמוקים ממעיינות המשפט וינגישו את המשפט העברי לשופטי ישראל בכלים ראויים ומתוקנים, בשפה ברורה, בהמשגה מתאימה לימינו, נמצאים כאן הערב רבים וחשובים העושים כן בחכמה בבינה ובדעת, או אז לא יהססו השופטים להשתמש בכלים אלה. השימוש המוגבל מאד במשפט העברי איננו נובע מניכור, אלא מחוסר ידיעה, ובעיקר מהמחשבה כי משפט זה איננו רלבנטי לימינו שלנו".

"איננו מתיימרים לפסוק הלכה", הבהיר, ''אנחנו כן חותרים לעשות שימוש במשפט העברי לתועלת. תועלת למשפט הישראלי, העברי, למתדיינים, ולחברה הישראלית כולה. מדיניות ישראלית ראויה היא זו אשר עושה אוזנה כאפרכסת, מאזינה לרחשי הלב של המשפט העברי ורואה בו מקור להשראה ויישום".

השופט סולברג דיבר במסגרת הכנס השנתי של מכון כת"ר, שעסק השנה בשמיטת כספים וחדלות פירעון. בהתאם לנושא, התקיים הכנס בסמוך לראש השנה ולסיום שנת השמיטה. הכנס עסק בשאלת יישום השמיטה בכלכלה המודרנית, וברלוונטיות שלה לשנת 2015.

עוד עסק הכנס בשאלה האם וכיצד תורמת שמיטת כספים להקטנת פערי המעמדות בחברה, כיצד נכון לנהוג כלפי מי שמתקשים לפרוע חובות, והאם יש מקום להבחנה בין יחידים ותאגידים.