יובל שטייניץ
יובל שטייניץצילום: פלאש 90

על רקע כינוסה מחר (חמישי) של הוועדה למינוי דיינים, שלחו חברי פורום 'חותם' המאגד את מכוני המחקר התורניים, דף עמדה לחברי הוועדה, ובו הם מפרטים את הקריטריונים אשר צריכים לעמוד לנגד עיני חברי הוועדה.

הדגש, לפי פורום חותם, צריך להיות על על עמידה מפני לחצים פסולים למינוי מקורבים, ומתן עדיפות לדיינים המעורבים עם הבריות אשר יחזקו את אמון הציבור בבתי הדין הרבניים.

ב'חותם' מדגישים כי חברי הוועדה צריכים לעמוד בתוקף מול לחצים פסולים המופעלים עליהם. "אין ספק שעל חברי הוועדה מוטל  להתמקד אך ורק בבחירת המועמד המתאים ביותר. עליהם לעמוד איתן בפני כל לחצים פסולים המופעלים עליהם מכל עבר. הבחירה חייבת להיות נקייה וללא התחשבות בשיקולים זרים כגון קרבת משפחה או חברות", נכתב בדף העמדה.

עם זאת אומרים כי ניתן לתת משקל מסוים למוצא עדתו של הדיין, משום ש"על פי רוב הדבר משליך גם על צורת הפסיקה של הדיין, ועל הבקיאות שלו במקורות הפסיקה התואמת את עדתו".

כאשר המתח בין הציבור הדתי לאומי לחרדי בשיאו סביב מינוי הדיינים, מדגישים ב'חותם' כי יש להקפיד על מינוי דיינים המעורבים עם הבריות, כלשונם. "על חברי הוועדה להתמקד באישיותו של הדיין. החכמה ויכולת הניתוח הם הבסיס לפסיקה נכונה, אך מנגד, חכמה לבד אינה ערובה להצלחתו של הדיין, אלא עליו להיות ירא שמים, בעל מידות, ומעורב עם הבריות''.

"הדרישה מהדיין שיהיה מעורב בדעת הבריות באה על מנת שיתנו אמון בפסק דינו ומסתבר שאף המפגש הישיר עם הבריות מעשיר את הכרת המציאות", אומרים ב'חותם' על רקע משבר האמון של הציבור ברבנות הראשית והצורך לחזקה.

"מובן מאליו שישנו פער בין דמות הדיין הרצויה לבין המצויה ויש לקבוע סדר עדיפויות לגבי התכונות השונות. התכונה המרכזית הנדרשת מדיין היא ידע תורני נרחב, אולם העדיפות לחכמה קיימת במידה ואכן ישנו פער משמעותי בתחום זה בינו לבין שאר המועמדים . אך כאשר לא מדובר על פער גדול בין המועמדים ואין אדם שניתן לכנותו בתואר מומחה, אזי יש  להעדיף את מי שמעורב עם הבריות ובעל מזג שיפוטי. כוונת הדברים ליכולת הכרעה, הנהגה, אומץ לב. תכונות  המשמשות את הדיין לחשיפת האמת, לניהול דיון והכרעתו", נכתב.