מקל הערב. גבוה מעל כולם
מקל הערב. גבוה מעל כולםצילום: פיב"א

העפלה אל שלב שמינית הגמר באליפות אירופה שמתקיימת בימים אלו, מצידה של נבחרת ישראל, אינה דבר של מה בכך.

ההכנה הלקויה, הסגל החסר במרבית משחקי האימון, ההפסדים שהתווספו אל מד הלחץ בנבחרת הישראלית והיריבות החזקות בבית כמו נבחרות רוסיה, צרפת, פולין ופינלנד, נתנו תחושה שהנבחרת הישראלית מגיעה לאליפות להיות שק החבטות של אירופה כולה.

אחרי שני משחקי ענק מול נבחרות רוסיה ופינלנד, הנבחרת הישראלית הועלתה על נס. אז נכון, נבחרת רוסיה מלאה בבעיות, ונבחרת פינלנד היא לא מאריות היבשת, אך עדיין עבור הישראלים היו שני הניצחונות הללו הישג של ממש. 

ואז, דווקא מול נבחרת בוסניה החלשה, קרסו שחקני הנבחרת הלאומית כשהפסידו בתום הארכה ובשל קבלת מספר החלטות שנויות במחלוקת. בישראל כמו בישראל, שוב הלחץ עלה וטיפס ורק חדר ההלבשה של הנבחרת האמינו כי עוד יש להם סיכוי לא רע לסיים במקומות הראשונים בבית. לשם כך, כל מה שהיו צריכים שחקני הנבחרת הישראלית לעשות, זה היה לנצח את נבחרת פולין הערב (רביעי), וכך אכן עשו.

הנבחרת הישראלית עלתה אל הפרקט עם מאזן זהה לזה של נבחרת פולין, כששתי הנבחרות ידעו כי זו שתנצח תבטיח באופן ודאי את השתתפותה בשלב הבא באליפות היוקרתית, ואולי אף תעשה זאת מהמקום הראשון בבית, אפילו לפני אחת מהמדינות המאחרות את האליפות, נבחרת צרפת.

המשחק היה צמוד לכל אורכו, כשההובלה עברה מצד אל צד, אך לבסוף, בזכות לחימה והקרבה גדולה של השחקנים הישראלים, זו שבזכותה מנצחים הם את מרבית משחקיהם, גברו הישראלים על הפולנים בתוצאה 75:73, ובכך הבטיחו סופית את השתתפותם בשלב הבא, אליו יגיעו עוד 15 נבחרות שיעפילו מהבתים המוקדמים.

הישג זה של הנבחרת הישראלית, העפלה אל שמינית גמר אליפות אירופה, לא קרה מאז 2007. מאזן חיובי בסיום הבית המקדים, כמו שתשיג ככל הנראה הנבחרת הישראלית, לא קרה מאז 2005. האם אנחנו בדרך להיסטוריה?

אם תנצח מחר נבחרת ישראל את נבחרת צרפת, ארז אדלשטיין וחניכיו עוד עשויים להעפיל לשלב שמינית הגמר מהמקום הראשון בבית המקדים. בין אם יעפילו אל השלב הבא מהמקום הראשון ובין אם יעשו זאת מהמקום השני, הנבחרת הישראלית תשחק בשבת או בערב ראש השנה, ועדיין, העפלה מהמקום הראשון תחשב לאחד השיאים הגדולים ביותר בתולדות נבחרת ישראל שבכדורסל.

קלעו לישראל: גל מקל 18 נקודות ו-5 אסיסטים, דיאור פישר 15 נק' ו-8 ריבאונדים, עומרי כספי 14 נק' ו-7 רב', רביב לימונד 9 נק' ו-5 רב', אלישי כדיר 8 נק', יוגב אוחיון 7 נק', ליאור אליהו 4 נק'. הרבו לקלוע לפולין: דמיאן קוליג ואדם וואצ'ינסקי 13 נק' כ"א, מרצ'ין גורטאט 11 נק', איי ג'יי סלוטר 9 נק'.