מעוותים את המציאות. מקלב
מעוותים את המציאות. מקלבפלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדות הכספים וועדת החוקה של הכנסת דנה היום בבקשת המפקח על הביטוח במשרד האוצר לכלול פרמטרים נוספים בשקלול ההנחה בביטוח החובה לרכב.

על פי החוק, משרד הממונה על הביטוח במשרד האוצר קובע פרמטרים המאפשרים לחברות הביטוח להעניק הנחות בפרמיות ביטוח החובה על פיהן, וכאשר הוא מבקש להוסיף "משתנים" נוספים, עליו לקבת אישור לכך מוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החוקה של הכנסת. לבקשת הממונה על הביטוח, דורית סלינגר, התכנסה הוועדה המשותפת לדיון בהצעות.

במהלך הדיון ציינו חברי הכנסת כי הצעות הממונה על הביטוח אינן מדידות ואינן ישימות. "עובדה שההצעות הללו אינן מופיעות על ידי חברות הביטוח כפרמטרים להנחה בפרמיית ביטוח חובה", הסבירו.

ח"כ הרב אורי מקלב העלה את סוגיית המשביתים את רכבם יום בשבוע ולמעשה מקטינים את הסבירות למעורבותם בתאונות דרכים ותהה מדוע משרד האוצר מגביל את שיקול הדעת של חברות הביטוח בכל הקשור לביטוח החובה לרכב, בעוד שבכל הקשור לביטוח המקיף ניתן לחברות הביטוח שיקול דעת עצמאי לחלוטין.

"כפי שחברות הביטוח יודעות לתת הנחה בפרמיית הביטוח לרכב שאינו נוסע בשבת, אין שום סיבה שמשרד האוצר לא יאפשר הטבה כזו גם בביטוח החובה. החברות מעוניינות בכך", הסביר.

"משרד האוצר מבקש לשקלל נתונים דוגמת התקנת אביזרי בטיחות ברכב, משום שלדבריהם האביזרים הללו מביאים לירידה בתאונות הדרכים", אמר ח"כ מקלב וציין כי "ברור לחלוטין שגם השבתת רכב מפעילות יום אחד בשבוע מקטינה את הסבירות למעורבות בתאונות דרכים, כך שיש לשקלל גם את העובדה הזו. מן הראוי שמשרד האוצר יפנים את מה שחברות הביטוח עצמן כבר הבינו".

מכיוון שנציגי הממונה על הביטוח לא השיבו על הטענות שהופנו נגדם, הודיע יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומיאנסקי בתום הדיון כי הוועדה אינה מאשרת בשלב זה את ה"משתנים" שהוצעו על ידי משרד האוצר, וכי רק כאשר יוגשו פרמטרים יעילים שנבדקו הם יאושרו.

במקביל הניחו חברי הכנסת הרב משה גפני והרב אורי מקלב הצעת חוק על שולחן הכנסת המציעה לקבוע את אי השימוש ברכב בשבתות ובחגי ישראל כ"משתנה" לצורך קביעת הנחה בביטוח החובה לרכב. "בישראל מאות אלפי מבוטחים שאינם משתמש ברכב בשבתות וחגים והם נתונים בסיכון נמוך יותר לפגוע ולהיפגע בתאונות דרכים", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק.