משה יעלון
משה יעלוןצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סייר היום (חמישי) באוגדת עזה ונפגש עם לוחמי צנחנים ושריון, תומכי לחימה ותצפיתניות להרמת כוסית חגיגית לרגל השנה החדשה.

עם הגעתו לאוגדת עזה שמע הנשיא סקירת עדכון ביטחונית על הנעשה באוגדה ובפיקוד כאשר הוא מלווה על ידי סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, מפקד פיקוד הדרום, האלוף סמי תורג'מן ומפקד אוגדת עזה, תת אלוף איתי וירוב.

הנשיא שיבח את עבודת המפקדים והודה להם על עבודתם המסורה לשמירה על בטחון תושבי הדרום.

לאחר מכן המשיך ריבלין למפגש עם לוחמים ותומכות לחימה שהתקיים בסמוך לקיבוץ לכפר עזה כדי לברך אותם לרגל השנה החדשה ולאחל להם שנה טובה. "רק לפני קצת יותר משנה כונה המקום הזה 'שטח כינוס'", התייחס הנשיא לאירועי מבצע ״צוק איתן״.

"מיטב כוחותינו המתינו כאן כדי להיכנס בשערי עזה. מיטב בנינו שבו אל הארץ מהלחימה הקשה שם, אחרי לילות וימים של תופת מנהרות והלחימה במחבלים. שילמנו מחיר כבד כל כך בחייהם של בנים יקרים לנו שלא שבו מהלחימה הקשה".

ריבלין הדגיש את המחיר הכבד שגבתה הלחימה והזכיר בידי חמאס עדיין מוחזקות גופותיהם של שני לוחמי צה״ל ובידיו גם שני אזרחים, "את אורון שאול והדר גולדין זכרם לברכה, לא השבנו עדיין לקבורה באדמת הארץ, ולא נשקוט עד אשר נעשה זאת. עם זאת, באותה הנשימה, עלינו לזכור כי בידי חמאס שני אזרחים ישראלים נוספים- ואנו דורשים את החזרתם של שני האזרחים התמימים שנמצאים בידי החמאס ברצועת עזה, מטעמים הומניטאריים".

הנשיא הדגיש ואמר, "ביטויים כמו 'הכלה' או 'טפטוף ירי', לא יתקבלו על ידינו בשום אופן ונמשיך להגיב בעוצמה הראויה מול כל פגיעה בשגרת חייהם של אזרחנו. האזור שהתרגלנו לכנות 'עוטף עזה', הוא לא פחות מ'עוטף ישראל' וכל אחד מכם העומד כאן על משמרתו, ראוי שיזכור זאת".

ריבלין המשיך והודה לחיילים על מסירותם ועל עבודתם הקשה, "אתם ומפקדיכם השבתם את השקט, והנה אנו כאן כשאתם לנו חומת מגן בימים של שגרה ביטחונית. ברגעים של חוסר יציבות, אתם, חיילי צה״ל וזרועות הביטחון, אתם העוגן היציב שלנו. אתם, היושבים בשערי עזה, ניצבים כחומה בצורה בינינו ובין כוחות הרסניים ורדיקלים.

"חומה המעידה כי שערי עזה והאיום שהם נושאים איתם לעתים, לא יוכלו לעולם לכופף את כתפיה החסונות של מדינתנו. אזור הדרום הוא קרקע פורייה לפריחה ולצמיחה של כל המדינה, אסם התבואה והגידולים שלנו והצמיחה הזו מתאפשרת רק מתוך השקט עליו אתם שומרים באהבה ובמסירות".

בהמשך דבריו התייחס הנשיא לביקורת שהופנתה כלפי תקציב צה"ל בשנה החולפת, וציין כי אין מקום להפנות הביקורת כלפי המשרתים בצבא בנושאי תקציב: "בשם כל העם בישראל, אני מקווה שכולנו נבין כי צה"ל הינו צבא העם, ונחבק אותו. לוחמי צה"ל ומפקדי צה"ל הם בחירי העם, ולא רק נבחרי העם- הם האנשים הטובים ביותר.

"אם מישהו מלוחמינו, טייסינו, מנהגי הטנקים ומפקדי הטנקים, מכוחות הרגלים או מכוחות הים, נפגע מכך- אז אני חושב שהדברים צריכים להאמר כאן, היום, בימים של חג, וצריך להבין- אנו מדברים על בחורינו בצבא עמנו".

ריבלין ביקש להודות לאלוף פיקוד הדרום היוצא, האלוף סמי תורג'מן, המסיים את תפקידו. "סמי, הובלת את פיקוד הדרום בימים של לחימה קשה והשבת את שגרת החיים אל שבילי הקיבוצים והמושבים. בחיוך שליו, ברי״ש מתגלגלת ושורשית, בקבלת החלטות ברורה וחותכת, נתת לאנשייך, למפקדייך, להנהגת המדינה, את הידיעה שבדרום יש שריף.

"עתה, בטרם אתה יוצא אל האתגר הבא, רציתי לומר לך תודה. תודה בשמי כאזרח, תודה בשמו של כל ילד שנם פה עוד לילה מחוץ לממ"ד וילך מחר בבטחה אל הגן. אשרינו שאלה מפקדינו. אני יודע שתמשיך ותלך מחיל אל חיל".

הנשיא סיים את דבריו בברכת שנה טובה לחיילים ולמפקדים וביקש לאחל חג שמח גם למשפחות השכולות, משפחות החיילים הנעדרים ופצועי צה"ל: "אתם אולי רחוקים ממשפחותיכם בחג הקרוב, ולכן חשוב לי לבקר אתכם לפני החג, להביא לכם את חיבוקו של העם כולו, ולברך כל אחת ואחד מכם מעומק ליבי- בשנה טובה. שנה של תקווה, של שגשוג ושל צמיחה. אני רוצה לשלוח חיבוק אמיץ למשפחות השכולות, למשפחות החיילים הנעדרים ולפצועי ונכי צה״ל שעדיין מצויים בשיקום ארוך ומפרך. מי ייתן ותהיה זו שנה של בריאות והחלמה עבורם".

במהלך המפגש נשאל הנשיא על ידי החיילים במקום על עמדתו בנוגע לגיבוי שיש להעניק לחיילים המשרתים בצבא במהלך הפרות סדר והתמודדות מול אוכלוסייה אזרחית פלסטינית, בתגובה אמר הנשיא בנחרצות: "שלא תהיה שום אי הבנה- חיילי צה״ל הם חיילי העם, העומדים על משמר העם ותפקידם לשמור על ביטחון המדינה. לא יעלה על הדעת שימנעו מחייל להגן על אזרחי המדינה, על ביטחונה של המדינה ועל ביטחונו האישי.

"הדברים האלה הם ברורים וחד משמעיים. כל חייל שנמצא בשירות צה״ל בא מתוך חינוך והבנה ומתוך ידיעה מהו תפקידו ואני חושב שהשאלה אם אכן נשאלת על ידכם היא מאוד מטרידה. ואנחנו צריכים לתת את דעתנו וליבנו כדי שכל אחד מכם ידע שנשלחתם על ידינו וכל שאשר אתם עושים הוא בשמנו ולמעננו.

"אנחנו רוצים לשמור על ביטחוננו תוך הושטת יד למי שרוצה לחיות איתנו בשלום. כל חייל בצה״ל אשר ממלא את חובתו הוא חייל שאנו מופקדים גם על עתידו ועל יכולתו למלא את תפקידו בצורה הראויה ביותר".

בסיום הרים הנשיא עם החיילים כוסית לרגל החג וברך אותם בשנה טובה, "אני נושא תפילה יחד אתכם שהשנה הבאה עלינו לטובה תהא שנה של ביטחון אמיתי, ושל אהבת האדם".