הרב אלי בן דהן ונפתלי בנט
הרב אלי בן דהן ונפתלי בנטצילום: פלאש 90

אחרי שעות רבנות של דיונים, ויכוחים והתייעצויות בחרה הלילה (שישי) הוועדה למינוי דיינים 22 דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים, לאחר למעלה מארבע שנים שבהן לא מונה ולו דיין אחד, דבר שגרם למצוקה קשה ועינוי דין מיותר לציבור.

בעקבות אי הסכמה בין המפלגות לא התקיימה הצבעה על מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

בלשכת יו"ר הוועדה, השר יובל שטייניץ, התקיימה לפנות בוקר הצבעה ארוכה ובסיומה נבחרו הדיינים הבאים:

- מועמדי "יהדות התורה", הרבנים רפאל גלב, יאיר לרנר, אלימלך וסרמן, שמואל צבי פריד, אריאל שוויצר, דוד גרוזמן, שפיינר.

- מועמדי "הבית היהודי", הרבנים אריה אוריאל, סיני לוי, שלמה שושן, אלעד אלי, יעקב עובדיה, דניאל כץ, אברהם זרביב ואברהם גאופטמן.

- מועמדי ש"ס, הרבנים אלון אבידר, ינון בוארון, שמואל חזן, שמעון לביא, שחר עדו, חיים וידאל ובן ציון הכהן רבין.

נציג הליכוד, השר יובל שטייניץ, יישר קו עם הסיעות החרדיות ומנע מינויים של רבנים המזוהים עם ארגון רבני ''צהר''. בשלב זה לא ברור מתי תיערך ישיבה נוספת על מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

נציין כי הרב אריאל שוויצר הוא גיסו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, והרב ינון בוארון הוא בנו של חבר בית הדין הרבני הגדול הרב ציון בוארון.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) אמר לאחר בחירת הדיינים: "הישג היסטורי לציונות הדתית, היום מאמצינו נשאו את פירותיהם הראשונים, כאשר מונו דיינים של הציונות הדתית אשר רואים את עבודתם בבתי הדין כשליחות ומוכנים לאתגר של שירות הציבור. 

"ההישג הגדול שלנו הוא ששיטת 'השליש' ההיסטורית ששימשה לבחירת דיינים נשברה, כאשר היום  נבחרו 8 דיינים מהציבור הציוני דתי מתוך 22 דיינים.  אנחנו נמשיך לעמוד על כך שמועמדי הציונות הדתית ייבחרו גם לבית הדין הגדול, דיינים שמעורים בחיי הציבור וששליחותם היא לסייע למתדיינים ולמתדיינות

"הדיינים שנבחרו מייצגים מגזרים שונים ואת הפריפריה: באר שבע, בית שאן, עפולה", הוסיף הרב בן דהן.

לדברי ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני), חברת הוועדה למינוי דיינים, ״זוהי בשורה גדולה לציבור במדינת ישראל, מונו שמונה דיינים מתונים מהציונות הדתית שיובילו גישה הדוגלת בשוויון בין גברים ונשים, יתירו עגונות, ויגשרו בין בית הדין לציבור החילוני הבא בשעריו".

"פעם ראשונה שבוועדה חברות ארבע נשים ושיתוף הפעולה בין חברות הועדה הביא להישג אשר ישנה את צביון בתי הדין בעשורים הבאים. לקראת השנה החדשה זכה הציבור בדיינים ראויים, אוהבי אדם״.