הקופה הלאומית
הקופה הלאומיתצילום: יח"צ

בראשית השבוע הבא תושק קרן חדשה לגאולת קרקעות ביהודה ושומרון - הקופה הלאומית לבניין ארץ ישראל. באירוע ההשקה שיתקיים ביום שני במלון 'גני ירושלים' שבבירה צפויים להשתתף בין היתר השרים ישראל כץ, אורי אריאל וגילה גמליאל, סגן השר הרב אלי בן דהן וכן חברי כנסת, ראשי ערים, ראשי מועצות, פעילי תנועות נוער ואישי ציבור נוספים.

הקופה הלאומית לבניין ארץ ישראל הוקמה על ידי תנועת 'נחלה' על מנת לסייע לתנועת ההתיישבות ביהודה ושומרון ולפעול לגאולת קרקעות ובתים ברחבי יהודה ושומרון, הקמת יישובים חדשים, פעולות הסברה וחינוך דור חלוצים חדש.

באמצעות הקרן החדשה מבקשים בתנועה להיות למעשה "קופת קק"ל הכחולה" של ימינו, ולהוכיח לממשלה ולמקבלי ההחלטות כי עם ישראל רוצה לראות את המשך הבנייה וההתיישבות ביהודה ושומרון, על אף המאמצים הנגדיים לעצור כל תנועת מחרשה על הקרקע.

בין המצטרפים לקריאה לחדש את הקופה הכחולה לבד מהשרים שצפויים להשתתף בהשקה גם הרב חיים דרוקמן, ראש ארגון רבני דרך אמונה, הרב ברוך אפרתי, תנועת 'קוממיות', תנועת 'רגבים', 'מטות ערים' ראשי סניפים בליכוד וארגונים רבים נוספים.

הקרן הלאומית לבניין ארץ ישראל הציבה יעד לגייס הון ציבורי על ידי הפעלת עם ישראל כולו. "בלב כל יהודי בארץ ובעולם פועמת נקודת הקשר לארץ ישראל. רגש עמוק זה כלפי הארץ מחפש דרכי ביטוי. לא כל יהודי יכול להיות פעיל באופן אישי בהקמה של ישוב חדש או בפעולה של רכישה. כל יהודי ויהודי יכול לקחת חלק בהמשך התהליך הציוני על ידי תרומה. שותפות של העם כולו תייצר את ההון הנחוץ כל כך להמשך תהליך גאולת הארץ ויהדק את הקשר בין העם לאדמתו", מסבירים מארגני המיזם.

עוד אומרים שם כי התרומה לקרן תיעשה על ידי קופות שיחולקו ברחבי ארץ וברחבי העולם, כאשר היעד הינו שבסופו של דבר בכל בית בישראל ובקרב יהודי העולם תועמד קופת הקרן. בשבועות האחרונים כבר החלה הרצה של 2,500 קופות ברחבי הארץ והמבצע זכה עד כה להצלחה רבה.

בברכתו למיזם אומר הרב חיים דרוקמן: "אנחנו מצווים להמשיך בתהליך של בניין הארץ, ולשם כך, יש צורך לגאול את כלל חלקי הארץ שעדיין לא נמצאים בידינו". השר ישראל כץ: "אני בהחלט מאמין כי הגיע הזמן לחדש את הקופה הכחולה הן בשל הצורך החינוכי של שיתוף העם בבניין הארץ והן בשל גיוס משאבים פיננסיים הנחוצים היום כל כך לגאולת אדמות בכל חלקי הארץ". השר אורי אריאל מברך ואומר: ״אני מברך את תנועת נחלה ודניאלה וייס על הקמת הקרן החשובה. אמשיך לסייע ולהגדיל את ההתיישבות היהודית בכל רחבי הארץ וכמובן ביהודה ושומרון ביתר שאת״.

השרה גילה גמליאל מברכת אף היא על מיזם הקופה הלאומית ומדגישה כי "הקופה הלאומית תיצור את קשר הזהות והשייכות שהיה חסר כל כך בתקופת הגירוש. זהו מיזם חשוב מאין כמותו, בדרך ללגיטימציה כלל ישראלית להתיישבות".

חברת הנהלת תנועת נחלה, דניאלה וייס, מסכמת ואומרת: "בעבר הלא רחוק התגייסו המוני בית ישראל באמצעות הקרן הקיימת לישראל לרכישת קרקעות והקמת ישובים בהיקף נרחב. למרות כברת הדרך שנעשתה, המשימה עדיין לא הסתיימה - ישנן קרקעות רבות אשר עומדות על שיממונן ומחכות שיבנו אותן ויישבו בה משפחות ומתיישבים רבים. בשטח ישנה הקפאה שקטה והממשלה פשוט אינה בונה ביהודה ושומרון בשל סיבות רבות, ביניהן לחץ מצד גורמי חוץ דוגמת ארה"ב ואירופה וכן ארגוני שמאל שמשקיעים משאבים רבים בכדי לעצור את התיישבותם של יהודים רבים ביהודה ושומרון ובמרחב כולו. אנחנו מאמינים כי אלה שרוצים לראות את תנועת ההתיישבות נמשכת ביתר שאת על ידי גאולת קרקעות, יתרמו מכספם לטובת המשך המפעל הענק הזה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".