הלקח של צום גדליה

יו"ר 'צהר' הרב דוד סתיו מזהיר כי שנאת החינם מאיימת על החברה בישראל יותר מהאיומים מבחוץ. בעיות יש לפתור בדיבור ובשיח ולא בנשק.

רפאל לוי , ג' בתשרי תשע"ו

הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיו
יוני קמפינסקי

הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויושב-ראש ארגון רבני "צהר" מסביר לערוץ 7 על משמעות צום גדליה ועל החשיבות של היום הזה בימינו.



טוען....

הרב מתאר את האירוע שהביא את חז"ל לתקן את הצום, "צום גדליה הוא צום שבו יהודי הורג יהודי בשירות של מלך גוי. אחרי חורבן המקדש הראשון וגלות עם מארצו, נשארה דלת העם, הרבה מאוד אנשים נשארו בארץ ישראל. כאשר השלטון הבבלי השאיר את גדליהו בן אחיקם שיטפל ביהודים וידאג לצרכיהם פתאום התחילה להיות רווחה לחלק מהיהודים ורבים מאלה שגרו בעמון ובמואב ובמקומות אחרים חזרו לארץ ישראל לעבד את שדותיהם".

הפריחה המחודשת של עם ישראל בארצו לא מצאה חן בעיני חלק מהגויים ובפרט מלך עמון. "הוא שלח יהודים שירצחו את גדליה בן אחיקם ואת הממשל שלו". 

הרב סתיו מזכיר את המצב הרוחני והחברתי שהיה באותה תקופה ושהביא בסופו של דבר לגלות, "הדבר הנוראי בסיפור הזה הוא שבדרך כלל כשמדברים על שנאת חינם שהחריבה את בית מקדשנו בדרך כלל מדברים על בית שני, מדברים על קמצא ובר קמצא וכמה דרשות נכתבו על כך.

''בבית ראשון מדברים על עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים שהחריבו את בית מקדשנו, וזה נכון, אבל צריך לזכור ששנאת חינם לא חסרה גם שם. אפשר לומר שמה שגרם לגלות הסופית של היהודים מהארץ לא היה חורבן המקדש כיוון שרבים מהיהודים חיו כאן גם אחרי, מה שגרם לשארית הפליטה לברוח מארץ ישראל היה דווקא הרצח, שיהודי רצח יהודי".

הרב מקשר את את המאורעות ההיסטוריים שקרו ביום הזה למצב בישראל בשנת תשע"ו, "ברור שיש עלינו איומים קשים מבחוץ, איומים של טרור איומים של פצצות גרעין וכן הלאה וכן הלאה, אבל באמת האיום היותר מחלחל, היותר בעייתי הוא האיום שצומח מבפנים כאשר אנחנו חלילה לא מסוגלים לחיות האחת עם השני ובמקרי קצה אנחנו מתקשים לקבל את ההחלטות ביחד וכתוצאה מכך פוגעים באמצעות הפה או היד בנפש של אנשים אחרים. נדמה לי שהלקח הזה של צום גדליה תמיד נכון ובשנים האחרונות במדינת ישראל הוא נכון כפל כפליים".

לשאלה מה החשבון נפש המתבקש היום ובעשרת ימי התשובה משיב יושב ראש ארגון "צהר" כי על כל יהודי לבדוק כיצד קידם את הדברים שהוא רואה בהם את העיקר, "החשבון נפש לא צריך להיות בכך שדופקים על החזה של השני ולהגיד 'אתה לא בסדר', אלא במה שכל אחד מאמין שזו האמת של התורה ושזה מה שהקב"ה מצפה ממנו, את הדבר הזה שישאל את עצמו אם הוא בצורה היותר טובה".

הרב מוצא דימיון בין רצח גדליהו בן אחיקם לבין רצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, "הדימיון הוא עצום, יהודים לא מצליחים להסתדר אחד עם השני וקמים ורוצחים מנהיג".

עם זאת מצביע הרב על שוני מהותי בין המקרים, "אני לא יודע אם ההבדל הוא לטובה או לרעה של אחד מהשניים. אצל גדליה הרוצח היהודי שימש כפיון, כמשת"פ של מלך זר, כאן היהודי שרצח את ראש הממשלה עשה זאת משיקולים פנים יהודיים, לא מרצון לשרת אינטרסים של מלך זר. השונה הוא באמת שולי. הדרמטי והמהותי הוא שבשני המקרים עם ישראל לא יודע להסתדר עם השלטון שיש לו והוא איננו מסוגל לפתור את הבעיות שלו בדיבור ובשיח אלא אוחז בנשק". 

הרב סתיו מסביר את הבעייתיות, "הנשק הוא חמס בידינו, זה הנשק של עשיו ושל אומות עולם, הנשק של עם ישראל הוא הדיבור, התורה. כאשר יהודי אוחז חלילה בנשק של הכאה, הריגה ורציחה זה נשק שהוא גנוב בידינו, זה לא נשק שלנו, בין בצום גדליה ובין ברצח רבין זה איום ונורא".