הכול מתחיל מברכה על הבירה. 'פול האוס בשלושה מהלכים'
הכול מתחיל מברכה על הבירה. 'פול האוס בשלושה מהלכים'צילום: גדי דגון

 'פול האוס בשלושה מהלכים'

כתיבה ובימוי: בן ישראל לוין

ישי, עמי ושולי הם חברים טובים עוד מתקופת שירותם הצבאי. מאז הם מקפידים להיפגש כמעט בכל שבוע.

ההצגה 'פול האוס בשלושה מהלכים' פותחת בפני הצופה חרך הצצה לערב אחד שבו נפגשים שלושת החברים ומשחקים פוקר. הערב נפתח באווירה טובה, עם הומור פנימי ושיחה זורמת, ונדמה שחברות כמו של השלישייה הזאת קיימת רק בסיפורים.

אבל מה קורה כששולי ממלמל משהו בהיסח הדעת, רגע לפני שהוא לוגם מהבירה שלו? האם זה מקרה? או שאולי זה קשור לעובדה שבתקופה האחרונה הוא מסרב להוריד את הכובע מהראש? ישי מגיב לסיטואציה בתחקיר ברוטלי שגובל באלימות. הוא דורש לדעת אם שולי באמת בירך, ומתקיף אותו בשאלות מתוחכמות כדי לגרום לו לספר "מה עובר עליו".

עמי לא מבין על מה כל המהומה, מבקש כל הזמן להניח לנושא ולחזור לשחק, ומנסה להתחמק בכל דרך מהעימות שצובר תאוצה. שולי מובך, מתחמק ועונה תשובות מעורפלות, העיקר שלא להודות בפני חבריו (ובפני עצמו) שהוא אכן חוזר בתשובה. במהלך מפגש החברים, שהופך טעון מרגע לרגע, עוברות שלושת הדמויות תהליך של התקלפות: הם מציפים סודות ישנים, מגלים שקרים מוחבאים, ומבררים לראשונה, כל אחד לחוד וכולם כחבורה – מי הם, ומה היא החברות בשבילם.

מוטיב התמודדות החברה עם החוזר בתשובה שההצגה מעלה, הוא רק ביטוי לנושא המרכזי שההצגה עוסקת בו: מה היא חברות אמיתית, וכיצד מגיב חבר טוב כאשר מי שעומד מולו עובר שינוי דרסטי או משבר. יוצר ההצגה ואחד מן השחקנים בה הוא בן לוין, מחזאי ושחקן ואחיינו של חנוך לוין. בן לוין חזר בתשובה לפני כחמש שנים, וכחלק מעיבוד תהליך זה ההצגה נכתבה.

למרות שההצגה כוללת שלושה שחקנים בלבד, היא לא משעממת לרגע. הטקסט כתוב במדויק, ההומור מושחז היטב והכנות נוגעת ללב. עבודת השחקנים אמינה עד כדי כך, שפעמים רבות אחרי ההצגה הם נשאלים אם הם חברים של לוין גם במציאות, ואם המשברים שחוו במהלך המופע קרו להם באמת. ההצגה אינה מופנה לקהל ספציפי, והיא מעוררת רגשות הזדהות ונקודות למחשבה גם אצל קהלים שאינם דתיים.