הרבנית צביה אליהו
הרבנית צביה אליהוערוץ 7

קודם בריאת העולם ברא הקב"ה בריאה ושמה תשובה. וכשם שהבריאה עצמה נשגבה מבינתנו, כך גם התשובה רחוקה מהבנתנו, מה גם שהיא קודמת לבריאה. 

על המילים "בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל ומעולם עד עולם אתה אל: תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם" (תהילים צ, ב-ג) אמרו חז"ל: 

אמר הקב"ה לירמיהו: לך אמור להם לישראל שיעשו תשובה. בא ואמר להם שיעשו תשובה. אמרו לו ישראל לירמיהו: איך עושים תשובה? באילו פנים אנו באים לפני ה'? האם לא הכעסנו אותו? לא הקנטנו אותו? בא ירמיהו לפני בורא עולם ואמר לו שישראל אמרו לו כך. אמר לו הקב"ה לירמיהו: לך אמור להם "שובו בנים שובבים". 

אף שהכעסנו את הבורא, אומרים חז"ל, חוזרים אנו בתשובה לפניו. ולא עוד אלא שהוא מבקש מאיתנו לשוב בתשובה ואין לנו להתבייש כי אנו חוזרים לפני אבא, לפני אבינו שבשמים. ובזה יידע האדם לדחות יצר הרע שאומר לו: מה תעזור לך התשובה, אחרי כל המעשים הרעים שעשית? ויענה לו האדם: איך לא אעשה תשובה ואבא קורא לי "שובו בנים"?!

 ערב יום הכיפורים מיועד לתשובה ולכפרה ולכן לא יבטל אדם את היום בדברים בטלים, אלא ישתדל להתבודד ולהתבונן במעשיו, לחשוב על העתיד ולתקן מעשיו. "וכל העושה מלאכה בערב יום הכיפורים אינו רואה ברכה מאותה מלאכה לעולם" (חז"ל).

 לאחר תפילת שחרית נוהגים לעשות התרת נדרים, וכן לפני תחילת התפילות בערב יום כיפור בבית הכנסת. ואין התרה זו מועילה לנדר שזכור לו אלא רק לנדרים ששכחם. 

 כתוב "ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב" – וכי בתשעה לחודש מתענין? והרי בעשרה לחודש מתענין... אלא לומר לנו: כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי. וציווה שיאכלו וישתו תחילה, בתשיעי, כדי שיוכלו להתענות ולא יזיק להם העינוי בעשירי. ולכן נצטווינו להרבות בו באכילה. וכדי להראות שנוח ומקובל עלינו יום הכיפורים, ואנו שמחים לקראתו, ומכיוון שאי אפשר לכבדו במאכל ובמשקה ביום הכיפורים עצמו, כדרך שמכבדים שאר יום טוב, אנו מכבדים את היום שלפניו - תשיעי בתשרי.
 
 מה יאכל? אין חיוב לאכול לחם אלא רק מה שמשביע. וייזהר באכילת ערב יום הכיפורים לעשותה לשם שמים, לתקן כל מה שאכל שלא כדין או שאכל ולא בירך ברכת המזון כדין במשך השנה ולעשות בזה רצון ה'.

 טוב לאכול דגים בסעודה הראשונה בבוקר בתשיעי לחודש, שהרי דגים=חיים. אם אפשר, אני ממליצה גם לשתות מיץ ענבים (בקבוק-בקבוק וחצי) ביום שלפני הצום ובשמיני לחודש – זה נותן הרבה סוכרים (למי שכמובן מותר לו סוכר) ואוצר את הנוזלים בגוף. בדוק ומנוסה!

 מי שלא צם בעשירי חייב לאכול בתשיעי מכיוון שזהו כבודו של יום הכיפורים. 

 מותר לקחת גלולות להקלת הצום בערב יום הכיפורים לפני הצום. 
 סעודה מפסקת זמנה כשעה לפני השקיעה, ולא שותים בה יין ומשקאות חריפים שהם דברים שעלולים להפריע בתפילה. צריך להפסיק את הסעודה מבעוד יום, כדי לנהוג מנהג יום הכיפורים גם מקצת יום התשיעי. 

 לובשים בגדים נאים ומדליקים נרות לכבוד יום הכיפורים, כי עליו נאמר "ולקדוש ה' מכובד". מכיוון שאי אפשר לכבדו במאכל - מכבדים בלבוש. 

 בערב יום הכיפורים מדליקים נרות בבית כמו בערב שבת ומברכים "להדליק נר של יום הכיפורים" ו"שהחיינו", ומשעה זו אסורים בחמישה עינויים: אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה.

 לפני הדלקת הנרות יש לנעול נעלי בד. לאחר ההדלקה כל מלאכה שאסורה בשבת, אסורה גם ביום כיפור. 

 כל האוכל אפילו כלשהו ביום הכיפורים - חייב כרת. אבל חולים - לפי הוראת רופא. מי שצריך לבלוע כדור או תרופה הכרחית, מכיוון שיש סכנה אם לא יבלע - יבלע את הכדור עם מים, פחות מ‑30 גרם.

 נטילת ידיים ביום הכיפורים – עד קשרי הצבעות. צחצוח שיניים אסור. גם בבוקר ייטול ידיים עד סוף קשרי אצבעותיו. חולה שצריך לאכול לחם לא יאכל יותר מ‑27 גרם. הנכנס לשירותים ייטול ידיו עד סוף קשרי האצבעות. נועלים נעלי בד או פלסטיק או גרב. אם נגע בנעל, מכל חומר שהוא, ייטול ידיו עד קשרי האצבעות. 

ויהי רצון שה' ימלא משאלות לבנו לטובה לעבודתו יתברך, וישלח רפואה שלמה, רפואת הנפש ורפואת הגוף, לכל חולי עמו, ויכתבנו בספר החיים והשלום, וימחול לנו ולכל עמו ישראל על כל מה שחטאנו ועווינו לפניו – מחילה שלמה. וישלח לנו את משיח צדקנו שיגאלנו במהרה בחסד וברחמים, אמן. 
שנה טובה מראשית השנה ועד אחרית שנה. 

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי