ממשיך להפעיל לחץ. הנשיא אובמה
ממשיך להפעיל לחץ. הנשיא אובמהצילום: רויטרס

הסכם הגרעין עם איראן הוא אחד מההישגים שהנשיא אובמה מתגאה בו שוב ושוב בעת האחרונה, אבל מתברר שאת נשיא איראן, חסן רוחאני, שבכירי הממשל נועדו איתו לא מעט, הוא מסרב לפגוש פנים מול פנים.

אחד מעוזריו הבכירים של אובמה לענייני מדיניות חוץ, בן רודס אמר כי "אין כרגע שום תכנית למפגש בין הנשיא לרוחאני, ואנחנו גם לא ממש מתכוונים או מעוניינים במפגש כזה".

העצרת הכללית של האו"ם, שתחל בשבוע הבא, תהיה הפעם הראשונה שבה שני המנהיגים ישהו תחת קורת גג אחת, מאז נחתם הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות ב-14 ביולי.

לפני שנתיים, בדיוק באותו כינוס שנתי של האו"ם, היו ספוקלציות רבות לפיהן רוחאני, שהיה חדש בתפקיד, יוועד עם אובמה או לפחות תהיה לחיצת ידיים בין השניים. זה לא ממש קרה.

הם אמנם דיברו ביניהם בעת שרוחאני היה בארה"ב פעם אחת, אך גם זה היה דרך טלפון. זה היה נחשב למגע היסטורי ראשון בין מנהיג אמריקני למנהיג איראני מאז המהפיכה האסלאמית, אבל לשיחה לא היה המשך.

נשיא איראן, יש לציין, עושה כל שביכולתו כדי לשכנע את העולם בכלל ואת האמריקנים בפרט, שהוא שונה מקודמיו. רק באחרונה הוא טרח להבהיר שארצות הברית אינה צריכה לקחת באופן אישי את קריאות המפגינים האיראניים ברחובות "מוות לאמריקה".

"זו לא סיסמא נגד העם האמריקני", טען רוחאני, "אלא של מי שעדיין זוכרים שארה"ב היתה נגד האינטרסים הלאומיים של העם איראני. זה מובן שאנשים יפגינו רגישות לנושא זה".