כך יש לבחור יועמ"ש

מבלי להיכנע לתכתיבי הפוליטקלי-קורקט קובע ח"כ סמוטריץ: על היועמ"ש הבא להיות בעל אידיאולוגיה כשלנו והבנה שאינו המושל אלא היועץ.

שמעון כהן , י"ח בתשרי תשע"ו

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ערוץ 7

נבחרנו לשלוט. לא להיות בובות. סמוטריץ'

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' רואה בבחירה נכונה של היועץ המשפטי לממשלה הבא את אחד האתגרים החשובים ביותר העומדים בפני שרת המשפטים, השרה איילת שקד ובפני כלל מפלגת 'הבית היהודי'.

בראיון לערוץ 7 הוא מגדיר את הבחירה הזו כאחת הסוגיות המצדיקות את קיומה של המפלגה בממשלה, "זהו אתגר קריטי   ויכולה להיות לו ההשפעה הרבה ביותר על דמותה של ישראל בשש השנים הבאות".

לטעמו של חבר הכנסת סמוטריץ' תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא "התפקיד החזק ביותר בישראל, אולי יותר מראש ממשלה, בגלל שהמערכת המשפטית ניכסה לעצמה בתהליך מדורג עוד ועוד כוח וסמכויות שמעולם לא ניתנו לה בשום מקום".

על ההשתלטות הזו על עוד ועוד כוחות מוסיף סמוטריץ' ומבהיר: "בוא נשים את הדברים על השולחן, היועמ"ש הוא בעל התפקיד היחיד במדינת ישראל שתפקידו וסמכויותיו לא מוגדרות בחוק. לי כח"כ יש חוק ברור שקובע מה מותר ומה אסור לי ומה תפקידי ומה משכורתי. כך כל בעלי התפקידים בישראל, מעמדם והיקף סמכויותיהם קבועים. מגדירים לאדם את תפקידו ומתוך כך גוזרים את סמכויותיו. היועמ"ש הוא המוסד היחיד שאין חוק שמגדיר את תפקידו ואת סמכויותיו והוא הגורם היחיד בישראל שקובע את הסמכויות של עצמו".

"יש כאן דבר חסר תקדים, כך גם ביהמ"ש העליון, שיש כאן גוף שסמכויותיו לא נקבעו. לא מוגדרות סמכויותיו לפסול חוקים או פעולות של הממשלה. היועמ"ש קובע בעצמו את תפקידיו, את תחומי עיסוקו, וממילא גם את הכלים שהוא זקוק להם להפעלת סמכויותיו. זה תהליך זוחל ומתקדם שהחל מתפיסת השופט ברק שהנחיל את הקביעה ש'הכול שפיט'. בית המשפט הוא השולט ולא העם, הממשלה ולא הנבחרים. המשמעות היא שאותה יודע כל מי שיש לו יד ורגל בשלטון הציבורי, שהיום שר או ראש רשות לא יכול להזיז עט מצד אחד של השולחן לצד האחר ללא אישור היועמ"ש שלו".

מוסיף סמוטריץ' ומחדד: "כל היועצים המשפטיים במשרדים השונים לא כפופים לשר שלהם אלא ליועץ המשפטי לממשלה. בדרך כלל אני כאדם פרטי שוכר עו"ד שאני בוחר, אבל כאן היועמ"ש גם מייעץ לממשלה, גם מייצג את הממשלה בערכאות השיפוטיות, הוא גם התובע הכללי שקובע נגד מי הוא יגיש כתב אישום אם הוא לא ישמע לעצתו. יש כאן כמעט מפלצת שאיבדה פרופורציה וכעת צריך להחזיר אותה לגודלה המקורי".

לאור כל זאת סבור חבר הכנסת סמוטריץ' כי את הצורך הזה בהחזרת הפרופורציות לגודלן הטבעי צריך היועץ המשפטי הבא להבין, ובראש הדברים את הקביעה שתפקידו לשרת את הממשלה ולא להיות מי שאומר לה מה לעשות.

בדבריו דוחה סמוטריץ' גם את הביטוי שהושרש בחברה הישראלית על חשיבותם של שומרי הסף, קרי מערכת המשפט, כמגנים על אושיות החוק בישראל. לדבריו הביטוי הזה נותן תחושה שכולם גנבים וצריך להקיף אותה בחבורה של שומרי סף על מנת שלא יפרצו חוק. "אני ועוד רבים כופרים בתפיסה הזו".

בדבריו דוחה סמוטריץ' את מאמריהם של "מלומדים בעיני עצמם", כלשונו, החוששים ממציאות שבה תהיה ליועמ"ש זיקה לראש הממשלה. לדבריו אמירות מעין אלה נובעות מתפיסה שגויה לפיה ליועץ המשפטי לממשלה צריכה להיות תפיסה לעומתית אל מול עמדת ראש הממשלה, בעוד הדבר אינו נכון כלל ועיקר ותפקידו של היועץ לייעץ כיצד ליישם את מדיניות ותפיסת ראש הממשלה ולא להיאבק בו.

"הצורה התקינה שצריך להתנהל בה היא שכל שר במשרדו קובע מדיניות והמערכת המשפטית עוזרת לו לממש את ערכיו בצורה חוקית", אומר סמוטריץ' ומדגים את הדבר בקביעת תיעדופים כלכליים ותקציביים הנובעים ממארג ערכים ותפיסת העולם שמייצג השר או ראש הממשלה, אך בפועל עד כה התמונה שונה "המציאו מילים יפות כמו שוויון ושקיפות, ובחסותן המערכת המשפטית השתלטה על המרחב הציבורי וכיום היא מחליטה את כל ענייני חלוקת תקציב שאם היא לא מתאימה לתפיסתה אז היא כבר לא סבירה ולכן לא חוקית, אבל גם כאן מי קובע מה סביר? במה עדיפה עמדת היועץ על פני עמדת הממשלה?", תוהה סמוטריץ'.

פרט נוסף שיש לתת עליו את הדעת בבחירת יועץ משפטי לממשלה, וגם אותו אומר סמוטריץ' מבלי לטייח ולהסתיר את הדברים – שיהיה זה "אדם עם עולם ערכים שלנו".

"נבחרנו לשלוט ונביא יועץ משפטי לממשלה ציוני לאומי ימני, אדם שיש לו עולם ערכים שתואם את עולם ערכיה של הממשלה וכך הוא יכול לייצג אותה. יהיה קשה למי שלא מסכים עם הממשלה לייצג את עולם הערכים שלה. נצטרך להביא אדם שעולם הערכים הבסיסי שלו תואם את עולם הערכים של הממשלה".

סמוטריץ' אינו מקבל את התחושה הרווחת לפיה משפטנים בעלי שיעור קומה נמצאים רק בשמאל ולימין אין מה להציע בתחום זה. "יש לנו היום לא מעט משפטנים משכמם ומעלה, אנשי אשכולות הבקיאים בכל ענפי המשפט שיושבים במקומות הנכונים מבחינה אידיאולוגית. אנחנו עמלים לאתר אותם ולהצליח למנות אותם לתפקיד. את מה שאמרתי כאן ראש הממשלה מבין ולשם הוא חותר יחד עם שרת המשפטים. יש שיתוף פעולה טוב מאוד ביניהם. זה מהלך שיקבע במידה רבה מאוד את עתידה של מדינת ישראל לשש השנים הבאות".

ומה באשר לצורך למצוא אדם בעל "עור של פיל", כזה שיעמוד בפני מתקפות התקשורת והכפשותיה? חבר הכנסת סמוטריץ' אינו סבור שהמאפיין הזה הכרחי דווקא אצל המועמד, אלא דווקא אצל ראש הממשלה ושרת המשפטים. "יידרש בעיקר אומץ של ראש הממשלה ושר המשפטים שיצטרכו להיות נחושים בהעברת המינוי שלדעתם הוא המינוי הראוי, על אפם ועל חמתם של אלה שהתרגלו לשלוט כאן".

בהקשר זה הוא מוסיף הערה לפיה תהליך התעצמות הכוח שנטלה מערכת המשפט לעצמה הוא חלק מרצונה של האליטה השמאלנית להמשיך ולאחוז בהגה השלטון, גם כאשר ראו שהעם פונה יותר ויותר ימינה. על מנת להותיר בידיה את השליטה חיזקה מערכות אחרות באופן עצמאי על חשבון הדמוקרטיה שהוחלשה. "אותה מערכת התרגלה שהמדינה שייכת לאבא שלה והיא מנהלת אותה, אם לא באמצעות הדמוקרטיה דרך המערכת המשפטית והיא תצעק".

בהקשר זה מזכיר סמוטריץ' את העובדה שראש הממשלה והשר ארדן לא גילו את האומץ הנדרש בפרשת מינוי המפכ"ל. הוא עצמו אמנם שמח על המינוי החדש ואומר ש'מעז יצא מתוק', אך באופן עקרוני היה על נתניהו וארדן לנהוג אחרת ולא להירתע משלטון המערכת המשפטית והיועמ"ש בראשה. "גם כאן, כשיעלו השמות שראש הממשלה ושרת המשפטים יחשבו שהם הנכונים, הצעקנים כדרכם ינבחו מחדש וראש הממשלה ושרת  המשפטים יצטרכו לגלות אומץ. נבחרנו לשלוט ולא להיות עבדים למי שרוצה לשלוט בנו כמו בובות על חוטים".

לקראת סוף הדברים התבקש סמוטריץ' להבהיר את התהליך העומד כעת בפני השרה שקד, והוא מבהיר כי לאחר הקמת ועדת האיתור בראשות נשיא העליון לשעבר, השופט אשר גרוניס, אמורה הוועדה להמליץ לשרה על שלושה מועמדים מהרשימה הראשונית. זאת לאחר שלכל אחד משלושת מומלציה תמיכה של ארבעה מתוך חמשת חברי הוועדה. והיה ועלה בידיהם להעביר שלושה שמות שכאלה השרה בוחרת אחד מהם ומביאה אותו לאישור הממשלה. במידה והוועדה לא תצליח תהיה השרה חופשייה להביא לממשלה כל מועמד שתמצא לנכון, בין אם מתוך רשימת המועמדים ובין אם מחוצה לה.

סמוטריץ' מזכיר כי ויינשטיין עצמו הובא מחוץ לרשימה לאחר שוועדת האיתור לא הצליחה להנפיק שלושה שמות מוסכמים.