נתניהו ואובמה
נתניהו ואובמהצילום: פלאש 90

עד כמה היה גדול הכעס של הנשיא האמריקני ברק אובמה על נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס לפני כחצי שנה? היום מתברר שהזעם בבית הלבן היה כה קשה, עד שאובמה סירב להצהיר בפומבי שוושינגטון תטיל ווטו במועצת הביטחון, על הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית.

אתר "פוליטיקו" מדווח אחר הצהריים (חמישי) כי מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הסאנטור הארי ריד, הלך בשתי הזדמנויות שונות לראש סגל הבית הלבן, והבהיר לו שחשוב מאוד שהנשיא יצהיר שיטיל וטו על כל הצעה מסוג זה.

הנימוק של ריד היה ברור. "אם הנשיא יצהיר הצהרה ברוח זו, הדבר ילכד את הדמוקרטים בתמיכה בהסכם הגרעין, חרף השאלות העולות ממנו", הוא אמר לבן שיחו.

אובמה סירב לדברים, ואף אמר כי יש "לבחון מחדש" את העמדה האמריקנית באשר להתנהלות ישראל בכל הקשור לנושא "שתי המדינות"

אך בסופו של דבר, הממשל האמריקני הפעיל את כל כוחו כדי שהצעה שתגבה הקמת מדינה פלסטינית באופן חד צדדי לא תעלה באו"ם.

גורמים רשמיים בבית הלבן ובסנאט אישרו את נכונות סירובו של הנשיא למסור הצהרה כזו, ופרשנים פוליטיים אמריקניים מעריכים שמערכת היחסים העכורה בין אובאמה ונתניהו שהגיעה לשיא במחלוקת על הסכם הגרעין, מתחילה לחלחל גם לדרגים נמוכים יותר.

מאז אגב, היו ניסיונות להרגעת הרוחות, ואף נקבעה פגישה בין ראש הממשלה לנשיא אובמה, ונתניהו גם אמור להיוועד עם מזכיר המדינה קרי בשולי העצרת הכללית של האו"ם.

חבר הקונגרס, אליוט אנגל אמר כי הוא מקווה ש"כאשר נתניהו יגיע לוושינגטון והשניים ייפגשו, יירגעו הרוחות. לשני הצדדים אינטרסים משותפים".