סידור אמא אימא ילד תפילה Mother and daughter read from prayer book.
סידור אמא אימא ילד תפילה Mother and daughter read from prayer book.Flash 90
תחשבו על מספר הפעמים שחישבתם את מספר העמודים שנשארו לכם עד סיום התפילה, או על הפעמים שהמנגינה שבחר בה החזן הייתה מעניינת פחות מהרעש של שקית הביסלי שנפתחה מאחוריכם.

איך בכל זאת אפשר להרגיש את רוממות התפילות של תשרי? 
את עודד מנשה בטח לא צריך להכיר לרובכם. כוכב 'ערוץ הילדים' המיתולוגי ואשתו עדן הראל הכירו לפני כמה שנים את הרב יובל הכהן אשרוב והחלו תהליך של התחזקות. היום, עודד- מתפלל קבוע בית הכנסת, נפנה לעזור לנו "להרגיש" יותר את התפילה. 

"הבעיה המרכזית בתפילה היא שהאדם לא מצליח לחוש שהוא עומד מול ה' יתברך, שקשוב לתפילתו וחפץ מאוד לשמוע אותו.

עודד, איך מתחברים כשלא מבינים את מילות התפילה?

"אני נורא גרוע במחשבים", עודד עונה באמצעות משל. "אני מתקשר לתמיכה הטכנית, והטכנאי אומר לי 'תלחץ על הכפתור הזה, ואחרי זה על הכפתור ההוא'. אני לא מבין מה אני עושה, אבל אני מקשיב לו והמחשב חוזר לעבוד.

"אותו הדבר במילים שאני לא מבין בתפילה", הוא מסביר. "אני לא חכם ולא צדיק. אני יודע שיש צירופים מסוימים של אותיות. אני יודע שאם אני אגיד את התפילה הזאת, יקרה משהו בנשמה. איך זה קורה? לא יודע. אבל אם זה לא מפריע לי כשאני נתקע עם המחשב, למה שזה יפריע לי בתפילה?"

עודד סובר שבלימוד פנימיות הדברים נעוץ גם הפתרון לקשיים שמתמודדים אִתם בתפילה: "צריך להבין את האותיות, איך הן מעלות את תפילותינו לשמים. בפסוק 'מי יעלה לנו השמימה', התחלות המילים יוצרות 'מילה' וסופי המילים יוצרים את שמו של הקדוש ברוך הוא. המילה היא זו שמעלה את הנשמה שלנו לשמים. כשאתה רואה את הסוד שמסתתר כאן, אתה רוצה להתפלל. אתה מבין שיש לך בידיים קוד לכספת, ואם תקיש אותו נכון תוכל לפתוח אותה.

כשאין לנו מצח להחזיק ראש

הדבר שהוא אולי הכי מתסכל שקורה בבית כנסת אחרי האנרגיות של אלול וימים נוראים, הוא כשאנחנו מתיישבים בבית כנסת, והתפילה - מהשפה ולחוץ. הרב יהושע שפירא:

"הבעיה המרכזית בתפילה היא שהאדם לא מצליח לחוש שהוא עומד מול ה' יתברך, שקשוב לתפילתו וחפץ מאוד לשמוע אותו. הוא אינו מאמין שהתפילה באמת פועלת פעולה עצומה שלא נראית לעין. לתפילה צריך להגיע כבן המתחטא לפני אביו, שאוהבו אהבת אין קץ".

איך ממליץ הרב להגיע לתפילות בחגים?

"לא לצפות להיות מי שאינני, אלא לשמוח במה שהקב"ה מכיר בי. כדאי לפני החגים ללמוד ברצינות את התכנים של התפילה. פעמים רבות יש לומר את המילים בלא מנגינה כלל, כדבר איש אל רעהו, וזה למעלה מן הכול. כדאי גם להקדים ניגון או זמזום לפני שפונים לה' יתברך, ויש בזה בחינה של החסידים הראשונים שהיו שוהים שעה אחת לפני התפילה".

מהי התפילה שהרב שפירא הכי אוהב? מה עושה

התחברתם? הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם" מגזין הנוער של עולם קטן

לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן