הגדר החכמה
הגדר החכמהצילום: משרד הביטחון

כחלק מהפעילות הנרחבת לשיקום וחיזוק יישובי עוטף עזה בעקבות מבצע 'צוק איתן', מנהל הרכש במשרד הביטחון השלים פרויקט להקמת גדרות חכמות סביב 12 יישובים סמוכי גדר.

היקף הפרויקט נאמד בכ-30 מיליון ש''ח והוא כולל עשרות קילומטרים של גדרות חכמות, אמצעים טכנולוגים מתקדמים, וכן אחזקה של הגדרות למשך 3 שנים.

העבודות התבצעו במקביל בכמה יישובים: סופה, חולות, ניר יצחק, נירים, ניר-עוז, עין השלושה, כיסופים, עלומים, סעד, כפר עזה, מפלסים, ניר-עם. במהלך החודשים הקרובים יושלמו העבודות גם ביישובים כרמיה ויד מרדכי.

בעקבות מבצע 'צוק איתן' החליטו פיקוד העורף ומשרד הביטחון להקים גדר חכמה מסביב ליישובי עוטף עזה הסמוכים לגדר הגבול. הגדר החכמה תהיה מכשול פיזי במקרה של ניסיון חדירה ליישוב, וכן תעביר התראה לחמ"ל המועצה האזורית ולצה"ל על כל נגיעה בגדר.

סגן ראש מנהל הרכש לרכש יבשה במשרד הביטחון, יצחק לוי, אמר כי "פרויקט הקמת הגדרות החכמות ביישובי 'עוטף עזה' הוא נדבך אחד מסל של פתרונות שגיבשה מערכת הביטחון לחיזוק היישובים בעקבות המבצע.

''בתכנון הפרויקט הקפידה מערכת הביטחון על בחירת גדר שתהיה מכשול פיזי, שיהיה קשה לעבור, ועל פתרונות טכנולוגיים מתקדמים שיתנו התראות אפקטיביות לכוחות הביטחון – בכל ניסיון נגיעה או חצייה של הגדר", הוסיף.