אבי רואה
אבי רואהצילום: מיכל גלעדי

בראיון לערוץ 7 מספר יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה, על המפגש הטעון של ראשי המועצות ביהודה ושומרון עם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון, מפגש שהתאפיין כלשונו ב"עליות ומורדות".

עם זאת מדגיש אבי רואה כי הרוח שהוביל את המפגש כולו הייתה שמדובר ב"שיחה בין שותפים", כהגדרתו. "אמרנו את שלנו. פתחנו ואמרנו מה אנחנו חושבים על המצב הנוכחי ומה צריכה המדינה והעומד בראשה לעשות. אחר כך שר הביטחון התייחס לעניינים הביטחוניים, ולאחר מכן התייחס ראש הממשלה ארוכות לדברים. הפגישה אמורה הייתה להימשך כשעה והיא נמשכה למעלה משלוש שעות", מציין רואה.

על אף התארכותה של הישיבה נראה שהצדדים לא הגיעו לעמק שווה כלשהו. "לא השתכנענו עד כדי כך שנפסיק את המאבק להרחבת ההתיישבות וביסוסה. אנחנו סבורים שהמענה לטרור הוא הרחבת ההתיישבות", הוא אומר.

באשר לדבריו של ראש הממשלה ולפיהם הוא נוהג באחריות כוללת ומשום כך אינו מתכוון לפתוח בתנופת בנייה ביהודה ושומרון בעקבות מעשי הרצח, מבהיר רואה כי האחריות אינה נחלתו של ראש הממשלה לבדו.

"גם אנחנו אחראים ויש לנו אחריות כוללת", הוא אומר. "יש לנו אחריות למה שקורה במדינת ישראל בכלל. הדרישה לפיתוח ההתיישבות היא לא רק בגלל אירועי הטרור האחרונים, אלא היא עולה כעת כשיש אירועים כאלה בדרכים ובירושלים, ההפגנות ביפו וכו', כי יש לבנייה משמעות נוספת – משמעות שעם ישראל צריך לבסס את אחיזתו בארצו. אנחנו רואים איך מדינות קיימות מתפוררות סביבנו וכאן יש מי שמדברים על הקמת מדינה שרק תביא לשערנו ולפתחנו את המדינה האסלאמית, דאע"ש, ולכן הטענות שלנו לא התמקדו בכך שאין לנו ביטחון או יש לנו ביטחון, אלא עיקר הטענות התמקדו בצורך להפעלת ריבונות בירושלים ולאחר מכן ביו"ש", אומר רואה ומזכיר כי מזה כמעט יובל שנים ישראל מחזיקה ביהודה ושומרון ועד כה לא מצאה לנכון לקבע את המציאות ולמחוק סימני שאלה שיש מי שתולה מעל עתידו של האזור הזה.

באשר לתוצאותיה של הפגישה עם ראש הממשלה סבור רואה כי עלה בידי מנהיגי ההתיישבות לשכנע את נתניהו במספר אלמנטים, אם כי בתפיסה האסטרטגית שעיקרה הצורך לחזק ולבסס את האחיזה בשטח לא עלה בידיהם לשכנע אותו, אגב, כשם שהוא לא שכנע אותם.

רואה מחדד את הדברים, ואומר כי בעיתוי כזה שבו הטרור גובר מבית, המזרח התיכון גועש, אירופה מתמודדת עם פליטים ובארה"ב ניצב נשיא שקיבל פרס נובל לשלום בתחילת כהונתו אך גרם רק לסכסוכים עימותים ומלחמות, במציאות שכזו יש להטמיע את התפיסה לפיה על ישראל לעשות מעשה מבלי להתייחס למה שהגויים אומרים. "זו שעת כושר", הוא אומר.

ומה הלאה? ראה מזכיר כי משפחות הנרצחים פתחו שלשום בלילה בשבעת ימי האבל, ובמהלך כל ימי השבעה יישארו ראשי המועצות במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה. בתום הימים הללו, ביום שלישי הבא, יקיימו עצרת גדולה בהשתתפות שרים חברי כנסת ואישי ציבור מול בית ראש הממשלה בתביעה למענה נחרץ מול הטרור.

את דבריו חותם אבי רואה כשהוא מתמצת את תביעות ראשי ההתיישבות: "כראשי ההתיישבות אנחנו חשובים שאסור לפספס את השעה ההיסטורית הזו, שעה שמגובה באירועי הטרור ובהכרזות אבו מאזן שהוא מסיר אחריות והאירועים שסביבנו. שעם ישראל יעשה מעשה ובשעת הכושר הזו יחיל את הריבונות שלו על יהודה ושומרון ויממש את הריבונות בירושלים, בהר הבית ובכל המקומות הנדרשים. זו שעה היסטורית שאסור לפספס אותה".