העיר פראג. ארכיון
העיר פראג. ארכיוןצילום: פלאש 90

בכיכר ואצלב במרכז פראג נפתחה היום (רביעי) תערוכה פומבית שמנציחה את פועלו של סר ניקולס וינטון, שזכה לכינוי "אוסקר שינדלר הבריטי" שהצליח להציל 669 ילדים יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה.

לאחר ליל הבדולח בשנת 1938 הודיעה בריטניה, שסגרה עד אז את שעריה בפני יהודי אירופה, כי תסכים לקבל פליטים יהודים מתחת לגיל 17 ובתנאי שיוכיחו כי יש להם מקום שהייה בבריטניה וכסף לכרטיס רכבת חזרה לארצות מוצאם כאשר המצב באירופה יתייצב.

וינטון, שנקרא זמן קצר לפני כן לפראג על ידי חברו הקרוב שעסק בסיוע לפליטים, החל לארגן בכוחות עצמו רכבות שיקחו את הילדים היהודים לבריטניה ולשבדיה.

הוא גם צייד את הילדים בכסף עבור כרטיסי נסיעה חזרה, על מנת שתתאפשר כניסתם לבריטניה. עד לתחילת מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939 הצליח וינטון לחלץ מצ'כיה 669 ילדים יהודים על גבי שמונה רכבות.

לאורך השנים שלאחר המלחמה הסתיר וינטון את פעולותיו, ורק בשנת 1988 גילתה במקרה אשתו גרטה מחברת שהסתיר וינטון בביתו ובה פרטיהם של מאות הילדים שהציל.

התערוכה שנפתחה הבוקר בכיכר ואצלב בפראג נוסדה על ידי הבמאי והצלם הצ'כי ירוסלב באבץ. התערוכה מציגה 28 לוחות גדולים שהוצבו במרכז הכיכר ועליהם תמונות רבות המנציחות את פעילותו של וינטון, ומביאה את סיפור חייו של "שינדלר הבריטי" ואת סיפורם של מאות הילדים שהציל. התערוכה הפומבית תוצג בפראג עד סוף חודש אוקטובר.

על פעילותו של וינטון להצלת הילדים היהודים הוא זכה לתואר אבירות מהמלכה הבריטית אליזבת'ת וכן לתואר הכבוד הגבוה ביותר בצ'כיה "מסדר האריה הלבן". ממשלת צ'כיה גם הציגה את שמו של וינטון כמועמד לפרס נובל לשלום בשנת 2008. וינטון נפטר בחודש יולי השנה בגיל 106.