אוהד הוא פרפורמר אמתי. הוא מחשמל אליו את הבמה כמו כליא ברק. אוהד מושקוביץ בהופעה
אוהד הוא פרפורמר אמתי. הוא מחשמל אליו את הבמה כמו כליא ברק. אוהד מושקוביץ בהופעהצילום: ישראל ברדוגו

כוכב נולד

סגולה | מופע | אוהד מושקוביץ וחברים

חכם סיני אמר לי פעם (מטאפורית) במסיבת יום הולדת של חבר: או שאתה מרים את הכיסא ומזיע כדי להשאיר אותו גבוה, או שאתה יושב עליו וזורק אל מטה חיוכים (ופרצופים מפוחדים).

כך בימי הולדת, כך עם מלכות הכיתה, כך עם ראש הממשלה וכך גם עם כוכבים מוזיקליים. הם יכולים להיות סופרסטארים בעלי מגה כישרון בימתי ומוזיקלי ועם גרון של אום כלת'ום, אבל אם הם לבד – הם כלום. ולהפך – הם יכולים להיות בעלי ממון מקושרים שמשתדלים מאוד שלא לזייף (ולפעמים גם מצליחים!) ועם עדת מפיקים, להקת יחצנים וכמה ג'ובות לאנשי התעשייה הופכים לשם החם הבא.

אוהד הוא פרפורמר אמתי. הוא מחשמל אליו את הבמה כמו כליא ברק. הוא שולח מבטים לקהל, לצלם, לנגנים, ליציעים ומקפיד לאורך כל המופע על חיוך מיליון דולר של שיניים לבנות, אותו הוא מפזר לכל עבר
אבל על מי אנחנו באים לעבוד? זמר טוב ירגש, יהפנט ויזיז לכם בלי רשות את הרגליים, עד שתזכו לראות את הילדים שלכם רוכשים כרטיסים לקאמבק הגדול ממשכורת צבאית זעומה. לעומת זמרֵי יח"צ וצלצולים שיתנדפו ברגע שהבלון יתפוצץ, הבאזז יידום והמפיק ימצא נער שעשועים חדש, ולא פחות חשוב, תמים.

ולמה אני מברבר אתכם על זה? בגלל ההופעה שהוזמנתי אליה בשבוע שעבר: "אוהד מושקוביץ מארח".

כמה ווידויים קטנים, ברשותכם: את אוהד אני מכיר רק מהיח"צ שלו. ממה ששמעתי, נרתעתי מסגנון השירה שלו ואם נהיה ספציפיים - מקולו. מעולם לא שמעתי שיר שלו יותר מפעם אחת, לא כי לא יכולתי לרפט, פשוט כי אף אחד מהם לא נגע בי עד כדי כך שאטרח לשמוע אותו שוב. וכמובן, האמנתי בכל לבי שאוהד הוא מהזמרים שעליהם נכתבו שלוש פסקאות שלמות לא רחוק מפה (כאן, מעליי).

אבל בכל זאת באתי.

ואיזה מזל שבאתי.

נתחיל בזה שאוהד הוא פרפורמר אמתי. הוא מחשמל אליו את הבמה כמו כליא ברק. הוא שולח מבטים לקהל, לצלם, לנגנים, ליציעים ומקפיד לאורך כל המופע על חיוך מיליון דולר של שיניים לבנות, אותו הוא מפזר לכל עבר. אוהד רוקד, קופץ, עולה ויורד, מסתובב ומתזז. אי אפשר להוריד ממנו את העיניים. ביצועיו הקוליים כובשים שיא אחרי שיא וכשהם באים להיגמר איפשהו בטונים שם למעלה, הם לא.

זמר טוב ירגש, יהפנט ויזיז לכם בלי רשות את הרגליים, עד שתזכו לראות את הילדים שלכם רוכשים כרטיסים לקאמבק הגדול ממשכורת צבאית זעומה
התאורה משגעת, הצופים משתגעים ונגני התזמורת – שגעון. סגנונו האשכנזי של מושקוביץ מתעדן עם שאר אורחיו לבית פדידה, המשלימים את רב גוניות המופע: איציק דדיה עם קצב מזרחי, הקינדרלך (או שמא הפלייבק שלהם) עם כוריאוגרפיה מקצועית, עוזיה צדוק על תקן ילד פלא, הכנר דניאל אהביאל (המדהים!) בפן כליזמרי ומעל כולם, דוד ד'אור – הקול הנשי של הציבור החרדי.

הדבר היחיד שחסר לי בערב המושלם הזה, היה להיט. כל אמן צריך להיט - שאתו הוא פותח הופעות וחוזר להדרן, מוביל מצעדים ומתנגן ברינגטונים. כזה שיכתבו עליו בוויקיפדיה שעם השיר הזה פרץ לתודעה. ואצל מושקוביץ, הלהיט הכי גדול הוא 'בואי כלה' – מילים: רבי שלמה אלקבץ, לחן: לאונרד כהן. לא חכמה גדולה.

ועד שיצא הלהיט הזה, ואני בטוח שהוא יצא מתישהו, עשו לעצמכם טובה וצאו לחזות בפלא הזה שנקרא 'אוהד מושקוביץ'. ואם תקלפו את שכבות היח"צ וגינוני הדיסטנס שיוצרים לו יועציו, תגלו קול כמעט בלתי מוגבל ווקאלית אך יציב צלילית, רגש ועומק מוזיקלי, יכולת עמידה וריקוד על במה נדירה והמון פוטנציאל.

כזה שמוצאים אצל כוכבים.

קטנות

שמחה ליינר 2 | אלבום | שמחה ליינר

"היורש של שוואקי" כפי שאוהבים לכנות את הזמר החסידי-אמריקאי שמחה ליינר, מוציא אלבום חדש, ואיך אומרים? 'יש למה לצפות'. אז ישבתי וציפיתי.

וקצת התאכזבתי. קודם כל כי האלבום נשלח שלא בכבוד – עיגול פלסטיק במעטפה – בלי אריזה, בלי ניילונים, בלי רשימת שירים, קרדיטים או תמונות ממושקפות של הזמריר. אבל מה לנו כי נלין, ליינר לא אשם בזה.

כל אמן צריך להיט - שאתו הוא פותח הופעות וחוזר להדרן, מוביל מצעדים ומתנגן ברינגטונים. כזה שיכתבו עליו בוויקיפדיה שעם השיר הזה פרץ לתודעה. ואצל מושקוביץ, הלהיט הכי גדול הוא 'בואי כלה' – מילים: רבי שלמה אלקבץ, לחן: לאונרד כהן. לא חכמה גדולה
אז במה הוא כן אשם? במוזיקה עצמה. שהיא לא רעה, ואפילו טובה, אבל היא לא מבשרת שום דבר. אותו אלבום כמו הראשון, רק עם מילים ולחנים שונים, ועם עייפות מסוימת. האלבום הקודם שלו הדהים אותי ביופיו, הנוכחי הניח מולי כוס של הנאה, אבל לא מילא אותה עד הסוף.

כן מצאתי נקודות ציון חביבות: 'ולירושלים' - שיר חזנות עם עיבוד קלאסי קסום שמציב סטנדרטים חדשים לעולם העיבוד והביצוע החסידי, 'זמרו' ו'בנים' היפהפיים ו'ואתה מרום' ו'את פניך' המרגשים.

בתקווה למקסימום יצירתיות וחשיבה מוזיקלית מחוץ לקופסא, אמתין ל'שמחה ליינר 3'.

יש למה לצפות.

מעלה באוב

חוגגים יארצייט

לקראת יום פטירתו (כ"ה בתשרי) של המוזיקאי האדיר אברהם אבוטבול - 'בן ברוך' מהסרט אושפיזין בשבילכם, 'בית הקדושה' בשביל חובבי המוזיקה היהודית שבינכם, הנה קטע מאלבומו האחרון שיצא אחרי פטירתו, מחומרים שהוקלטו ונוצרו על ידי אבוטבול בחייו.

בשיר 'שוב עברת את הגבול' מתארח אחיו, השחקן הישראלי אלון אבוטבול. שווה הצצה, סמכו עליי.

יש כבוד

לסיום,

האלבום הקודם שלו הדהים אותי ביופיו, הנוכחי הניח מולי כוס של הנאה, אבל לא מילא אותה עד הסוף
ומעניין לעניין באותו עניין – גם תאריך עזיבתו של הזמר הישראלי עוזי חיטמן את עולמנו מתקרב, וגם אצלו התאגדו קרוביו ואוהביו והוציאו הקלטות מחייו באלבום שירי מסורת תחת הכותר 'אשא עיניי'.

בניגוד לאלבומי המסורת של אמני ישראל, באלבום הזה פחות תשמעו סלסולי פיוטים ויותר צלילי קרליבך וניגוני אחינו בני אשכנז. כך ב'שיר הכבוד' – לכאורה פזמון ילדותי לצורכי חינוך, 'ולאשר אמר' סטייל. אבל עם עיבוד סופר מקורי ואנטי שגרתי, הופך הזֶמר ללהיט ממגנט שבטח מוסיף כמה רגעים של אושר לעוזי, שם למעלה.