חסידי ויז'ניץ. ארכיון
חסידי ויז'ניץ. ארכיוןפלאש 90

משלחת מיוחדת של חסידי ויז'ניץ בארץ ובחו"ל, המריאה אמש למסע מיוחד שמטרתו עריכת מחקר תיעודי מקיף והצלת ושימור המקומות הקדושים בעיירה ויזניץ וסביבותיה, בבוקובינה וגליציה המזרחית־דרומית שבחבל הקרפטים באוקראינה.

בטרם הנסיעה מופו בתי המדרשות ובתי העלמין, אלו שקיימים ואלו שנחרשו עד היסוד, בכל האזור כולו. במקביל תואמו למשלחת ביקורים בארכיונים העירוניים והממשלתיים לצורך דליית חומר על תולדות ומנהגי החסידות שישפוך אור גם על אתרים היסטוריים ואתרי מורשת נוספים של החסידות.

חבל הקרפטים, מכונה "ערש החסידות". זהו האזור בו חי ופעל מייסד תנועת החסידות, 'הבעל שם טוב', בטרם נחשף והחל לפעול בציבור.

במרוצת השנים, קבעו שם אדמו"רי בית קאסוב-ויז'ניץ לדורותיהם את משכנם, והחסידות פרחה והלכה בעיירות ובכפרי הסביבה, עד החורבן בשנות השואה.

בוויז'ניץ מספרים כי המשלחת מתעתדת לגלות גנוזות ולחשוף עתיקות, וכדי לשמר את מורשת האזור כולו. "עם חלוף שבעים שנה מהחורבן הנורא אשר המיט היטלר על יהדות אירופה ובכללה כל אזור הרי הקרפטים שנשטפו בנהרות של דם הקדושים, הי"ד, המשלחת מתכוונת לתעד ולצלם את שארית הפלטה, ולהקים גוף מיוחד אשר בשיתוף פעולה עם הממשל המקומי יפעל לשימור ותיעוד אותן מקומות קדושים. לצורך כך אף מתכוננת המשלחת לפגישות מיוחדות עם ראשי הערים והמחוזות בסביבה, כדי להביא לשיתופי פעולה בפעילות היהודית באזור".