אפשר להחזיק בעוצמה פוליטית גם בלי להיות בממשלה. סגן השר ליצמן
אפשר להחזיק בעוצמה פוליטית גם בלי להיות בממשלה. סגן השר ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

במהלך דיון בוועדת הכספים סביב תקציב קצבאות הילדים, תקפו חברי הכנסת של יהדות התורה את הפשרה אליו הגיע עמיתם לסיעה שר הבריאות יעקב ליצמן עם שר האוצר משה כחלון.

ועדת הכספים קיימה דיון תקציבי על פרק הביטוח הלאומי – קצבאות הילדים. במהלך הדיון הציג האוצר את תכניתו להגדלת קצבאות הילדים תוך הצגת הנתונים והסכומים מתוך קצבת הילדים שיועברו לחיסכון ארוך טווח וכפי שהוסכם לפני מספר חודשים בין שר הבריאות ליצמן ומשרד האוצר.

במהלך הדיון הביעו כל חברי הכנסת שהשתתפו בו, התנגדות לתכנית החיסכון. ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר סיעת יהדות התורה, אמר כי האוצר המתגאה בעודפי גביה של מיליארדים רבים, וטוען כי הצפי הוא ל-14 מיליארד שקל עודפי תקציב מגביה, מתחמק ממענה מדוע לא יוסבו אותם עודפים לכיסוי קצבאות הילדים בטווח המידי ללא צורך בהסבת חלק מהתקציב לעתיד הרחוק מאוד.

"מהתקציב הזה האוצר מוכן לממש הוזלת אלכוהול אך לא מוכן לממש את קצבאות הילדים ומעדיף לקחת מההורים 'הלוואה' של 50 ש''ח בגין כל ילד למשך 18 שנה. הורים לעשרה ילדים, שלוקחים מהם מידי חודש 500 ש''ל המיועדים לחלב וללחם, ייפגעו קשות", טען מוזס, "מה פתאום שההורים יממנו למדינה הלוואות על גב הילדים שלהם? להציע להם לקבל את זה בעוד 18 שנה לא נותן להם פתרון למצוקה הקשה עכשיו, כשילדיהם צריכים מוצרי יסוד".

מוזס אמר עוד "יש כלל שעדיף ציפור אחת ביד משתי ציפורים על העץ ופה מוכרים לנו פרה על הגג. הרי תגיע ממשלה אחרת, עם תכניות אחרות ותבטל את הסיפור כולו. היו די והותר תכניות ממשלתיות שנקברו ונעלמו".

מוזס התייחס בדבריו גם אל הקריטריונים שקבע האוצר לצורך משיכת החיסכון. "האוצר קבע בחוק הוראות מיוחדות שרק בהתאם להם ניתן יהיה למשוך את הכסף. זו שערורייה! אני דורש לבטל את הקריטריונים למשיכה. הכסף שייך לילדים ולא למדינה, ללא תנאים וקריטריונים".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תקף אף הוא את הפשרה. "החיסכון זה בניגוד להסכם הקואליציוני. אם רוצים לחסוך כסף וזה חשוב, שיוסיפו כסף אך לא על חשבון הלחם והחלב לילדים בהווה. שלא יהיה אף הבדל בין אף ילד לילד מתי מוציא את הכסף, כל ילד צריך להוציא באותו גיל בין אם 18 בין אם 21".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן קרא ''להחזיר הקצבה ל- 175 ₪ וחסכון 25 ₪. חיסכון זה אכן טוב, אבל צודקים חברי הכנסת שמדגישים את החובה לדאוג לילדים כבר עתה בהווה".

בסיכום פנה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לנציגי האוצר ואמר "יש לקחת אפילו 30 ש''ח ושיהיה מטצ'ינג, האוצר ישים כסף ותהיה אפשרות להורים להוסיף משלהם. אין היום תכנית חיסכון לטווח הבינוני שהורה יכול לחסוך לטובת הילד שלו כי יש מיסוי. אנחנו רוצים שאדם יוכל לשים כסף בחיסכון מהכסף שלו מול מה שהאוצר מביא".

''תשנו את המדיניות שלכם לגבי המיסוי של תכניות חיסכון לילד", הוסיף גפני. בעניין הקמת הצוות המקצועי וההמתנה עד 2017, אמר גפני: "אני יכול לחשוד שאתם רוצים להחזיק בכסף עד 2017 ולא הולכים באמת על חיסכון לילדים. אנחנו רוצים התחייבות שילד שנולד היום יהיה לו בעוד 18 שנה 10,800 ש''ח בחשבון שלו או יותר עם תוספות הצמדה ועם תוספות מצד ההורים ללא מיסוי. רק כך נוכל לאשר את החוק הזה.

בנוסף, שלא תקבעו ועדה שתקבע מה עושים עם כספי החיסכון. לא יתכן שהאוצר יהיה הבעלים של הכסף הזה. בגיל 18 הילד יוכל להוציא למטרות שהוא יבחר ושיהיה ברישומים על שמו". גפני ציין עוד "אנחנו רוצים את הכסף של הקצבאות כדי שלמשפחה יהיה גם את הכסף ללחם ולחלב".