כריכת המקראה לחידון
כריכת המקראה לחידוןצילום: מכון התורה והארץ

ההרשמה לחידון 'הארץ ומצוותיה' מתקרבת לסיומה, וב'מכון התורה והארץ' מספרים על כמות נרשמים שעלתה על כל הציפיות. עד כה נרשמו קרוב ל-350 אנשים מכל גווני האוכלוסייה.

"ההיענות המדהימה מלמדת על הרצון של הציבור ללמוד ולהתחבר לארץ ישראל ולמצוותיה", אומרים במכון. "אנחנו רואים אברכים מישיבות לצד רופאים, חיילים ופנסיונרים, בחורים מישיבות הדגל של הציונות הדתית לצד תלמידים מישיבות חרדיות, וכולם רוצים ללמוד על ארץ ישראל ולהתחבר אליה".

מבחן המיון הראשון יתקיים בחודש כסלו ולאחר מבחן מיון נוסף. יערך בט"ו בשבט החידון הסופי במעמד רבנים ואישי ציבור. המצטיינים יזכו בפרסים, והפרס הראשון הוא 10,000 ₪.

החידון יעסוק במשניות סדר זרעים, ולנרשמים תישלח ללא תשלום ערכת לימוד מיוחדת שנערכה בידי רבני המכון, ובה מובאים מושגים הקשורים בארץ תוך שילוב של הנושאים ההלכתיים, הבוטניים, הגאוגרפיים וההיסטוריים.

מושגים כמו 'בנות שוח' או 'עבר הירדן', אשר פעמים רבות לימוד שטחי שלהם לוקה בחסר, מקבלים לפתע משמעות אחרת.

"בתור מי שמתעסק גם בתחומים התורניים וגם בפועל בשטח, אני יכול לומר שיש הרבה מאוד קשר בין הלימוד לבין למחקר של הדברים", מסביר יואל יעקובי, מורה ללימודי ארץ ישראל שכתב את חוברת המושגים. "מי שרק לומד את הגמרא או המשנה בלי לרדת לשורש העניין, לא מבין לגמרי את המושג, והדבר עלול גם להביא לבעיות בפסיקת ההלכה.

הרבה פעמים במהלך הדרכת הטיולים, אתה רואה צמח או בעל חיים בשטח, ואתה יכול לספר עליו באופן חיצוני. אבל אפשר גם לספר שבדיוק על זה נחלקו רבי מאיר ורבי יהודה במשנה, וכך להתקשר לתורה בתחומי חיים רחבים ולא רק בבית המדרש. הרי התנאים כך חיו את התורה, ולצערינו אנחנו התנתקנו מהארץ בגלות. עכשיו כשחזרנו לארץ ישראל אחת המשימות היא לחבר את התורה לחיים והחידון יכול להיות צעד בתוך התהליך הזה".

ההרשמה לחידון נסגרת ביום רביעי, ר"ח מר חשון. ניתן להירשם מגיל 18 ומעלה, באתר מכון 'התורה והארץ' או בטלפון 08-6847325.