ועדת החוקה, הבוקר
ועדת החוקה, הבוקרצילום: חזקי עזרא

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, תחל היום לדון בהצעת חוק המאבק בטרור. ההצעה מסדירה את ההכרזה על ארגוני טרור, הוצאת צווי הגבלה בשטחי מדינת ישראל, והחמרת ענישה לראשי וחברי ארגוני טרור.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב "מטרת החוק המוצע, לתת בידי רשויות המדינה כלים מתאימים בתחום המשפט הפלילי והציבורי, לשם התמודדות עם איומי הטרור שבפניהם ניצבת מדינת ישראל". עוד נכתב בדברי ההסבר, "עוצמת הפגיעה של הטרור באה לידי ביטוי, בכך שמלבד הפגיעה הישירה שהוא מסב לחיי אדם ולשלמות הגוף, יוצר הטרור אפקט פסיכולוגי של פחד ותחושת איום בקרב הציבור כולו, ומערער את שגרת חייו של הציבור".

בסעיף הראשון של הצעת החוק, נכתב כי הצעת החוק נכתבה "תוך איזון עם מחויבותה של מדינת ישראל לזכויות האדם ולאמות המידה המקובלות בתחום זה במשפט הבין–לאומי".

הצעת החוק קובעת החמרת ענישה לעבירות הקשורות לתמיכה בטרור לרבות הסתה לטרור, למעשי טרור ופגיעה חמורה בקודשי דת. וכן הוצאת צווי הגבלי בשטחי מדינת ישראל. הוועדה תחל מחר לדון בהגדרות החוק הקובעות מהו מעשה טרור, מהו ארגון טרור ומיהו חבר בארגון טרור. יצוין, כי בכנסת ה-19, הוועדה החלה לדון בהצעה, ואולם הדיון בהצעה לא הסתיים עקב פיזור הכנסת.

לדיון הוזמנו נציגי זרועות הביטחון, משרדי הממשלה רוה"מ, החוץ, הביטחון המשפטים, בטחון פנים, הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד.

הצעת החוק לכשתתקבל, עשויה להחליף את הפקודה למניעת טרור וכן את חוק איסור מימון טרור, וחוק סדר הדין הפלילי-מעצר חשוד בעבירות ביטחון.