איתן כבל
איתן כבלפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), החלה היום (רביעי) לדון בהצעה של ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) וחברי כנסת נוספים לתקן את חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על מנת לאפשר פיצול שידורים של בעל זיכיון לשידורי רדיו.

לפי ההצעה, מועצת הרשות השנייה תוכל לאשר לבעל זיכיון ברדיו האזורי שהוקצו לו מספר תדרים לכיסוי אזור הזיכיון לשדר תכנים שונים בתדרים, בחלק משעות היום. כבר בפתח הדיון הבהיר כבל כי בדיון היום לא תהיה הצבעה, זאת מפאת הצורך ללמוד את הנושא לעומק לפני שמקבלים החלטות.

ח"כ בוקר אמרה כי התיקון זכה לתמיכת חברי כנסת רבים מכל סיעות. לדבריה, בשנים האחרונות תחנות שהוקצה להן יותר מתדר אחד משדרות תכנים מפוצלים בחלק משעות היממה, כדי לתת מענה לקהלים מסוימים באזור הזיכיון כמו דוברי שפות שונות - צרפתית, רוסית, אמהרית ועוד.

"הרשות השנייה החליטה על תקופת מעבר בת שנתיים ובג"ץ קבע שיש לאפשר את הפיצול והדגיש שתקופת המעבר תאפשר הסדרה חקיקתית", הסבירה בוקר. ''בהתאם לכך הגשנו את הצעת החוק הזו, לעגן סמכויות מפורשות למועצת הרשות השנייה להתיר שידורים מפוצלים, בהתאם לקריטריונים שוויוניים שיקבעו לכולם".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה כי מה שחשוב זה לתת לכולם את אותה התשתית ואותה ההזדמנות, וביקשה שלא לשנות את נוסח ההצעה.

מנכ"ל רדיו קול רגע, חיים הכט אמר כי הוא "מדבר בראש ובראשונה כאזרח חרד, לנוכח הרגל הגסה שרומסת מעשה חקיקה". הוא הוסיף כי החוק נולד בחטא והאשים כי "כנסת ישראל לא יכולה לחוקק למען חברים ומקורבים".

ח"כ פלוסקוב שאלה "מי החברים כאן" והעירה כי חברי הכנסת מחוקקים למען הציבור. יו"ר הוועדה כבל ביקש מהכט להתייחס לעניין עצמו ולא לחלק ציונים לחברי הכנסת.

בעקבות זאת התנצל הכט על ההאשמות, אך הוסיף: "החקיקה הזו מיותרת. לרשות השנייה יש סמכויות היום לטפל בפיצול תדרים. ברדיו דרום הפיצול נכון, חשוב וראוי. אך באשר לרדיוס, אם יש מקום לרדיו ברוסית צריך להוציא מכרז שוויוני. הפיצול ברדיו חיפה, שהוליד את המהומה, נעשה בקריצה של רדיו דרוזי אלק, לא היה קשר לדרוזים והרשות השנייה התעשתה".

הוא הוסיף כי הפיצול שהוליד את תחנת "חם אש" הוביל לירידה בהכנסות של רדיו קול רגע ולפיטורי 7 עובדים, והוסיף כי אם יקומו בצפון עוד 4 תחנות יפוטרו עוד 62 עובדים שהוא מעסיק כיום. "אין לנו שום סיכוי להחזיק תחנה ולהתחרות בעוד 7 תחנות באזור", אמר.

ח"כ מכלוף מיקי זוהר (הליכוד) הזכיר להכט כי יש לו תוכנית "יצאת צדיק" וכי הוא בעצמו פיצל שידורים לפני לא מעט שנים. הכט השיב: "כשאמרו לי שזה לא חוקי סגרתי". ח"כ זוהר הוסיף ואמר להכט "לפני שאתה מבקר אותנו תסתכל על עצמך". לדבריו, בית המשפט העליון המליץ על פיצול תדרים ולמעט דעתו של הכט יש תמימות דעים בנושא.

יו"ר רדיו לב המדינה ורדיוס, דוד בן בסט, אמר כי במשך 14 שנים הפיצול היה שריר וקיים ואושר מדי שנה. ''מי שהציע את הפיצול הייתה הרשות השנייה, שאמרה לי שהתדר המפוצל ייתן מענה לקהל הרוסי, בהתחלה זה לא היה נראה לי אבל עשינו את זה והצלחנו. מאז הקהל הרוסי נטמע והרדיו הרוסי נחלש וכיום הפיצול בקושי שורד".

הוא הוסיף כי לפני שנתיים הגנה הילה שמיר, היועצת המשפטית של הרשות השנייה, על הפיצול שניתן לרדיו חיפה, ואמר כי הפיצול מופיע במכרז וכתוב בכתב הזיכיון.

הבעלים של רדיו חיפה, דני נישליס, הוסיף כי "במשך 20 שנה 8 שרי תקשורת, 6 יושבי ראש מועצה, 7 מנכ"לים ו-4-5 יועצים משפטיים אפשרו את הפיצול, ופתאום גברת שמיר גילתה שכולם טעו".

הוא תהה אם גם שמיר טעתה כשגם היא אישרה פיצול. נישליס התייחס לדברי הכט ואמר כי לפי סקר TGI האחרון לרדיו "חם אש" יש אפס אחוזי האזנה באזור של רדיו קול רגע ושאל: "אז על מה הוא מתבכיין?".

עוד אמר נישליס כי "הפיצול שחיים הכט קורא לו תחנה דרוזית זאת תחנה לתושבי הקריות, שהם שונים חברתית, כלכלית ותרבותית מתושבי חיפה. נתתי לדרוזים שעתיים ביום, מי נותן להם שעתיים ביום לדבר בענייניהם? אז גם זה לא בסדר?".

יו"ר דירקטוריון רדיו 103, עידו מור, הבעלים של רדיו צפון, רדיו ללא הפסקה ו-99FM, אמר כי הוא לא ביקש פיצול והתחנות שהוא מייצג מצליחות להגיע לקהל ולהסתדר בלי פיצול. "לפני שמחליקים פיצולים, כל התחנות שלנו סובלות מקשיי קליטה. צריך לחשוב קודם על התחנות הקיימות ולפתור את הבעיות שלהן", אמר.

הוא הוסיף כי לפני שמאשרים את ההצעה צריך לבדוק האם משרד התקשורת יכול לספק תדר נוסף לכל התחנות האזוריות, כדי שיוכלו להגיש בקשת פיצול. עו"ד נגה רובינשטיין, המייצגת את רדיו צפון ורדיו כל רגע, אמרה כי ברור שמה שהיה לא היה צריך להיות. "התדר ניתן לכסות אזור זיכיון ומתחת לרדאר נעשה בו שימוש לצרכים אחרים, ועכשיו מנסים לסדר את זה בטענה שהיה לכך צורך ציבורי", אמרה.

היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, אמרה כי הממשלה תמכה בהצעת החוק אך ביקשה להציג נוסח אחר. "נסינו לתאם זאת עם ח"כ בוקר".

ח"כ בוקר הגיבה כי הנוסח נשלח אליה רק אתמול. עו"ד נויפלד הוסיפה עוד כי חלק מהתחנות משדרות ביותר מתדר אחד, כאשר משרד התקשורת מקצה את התדרים והרשות השנייה מפקחת על התוכן. לדבריה, "הסיבה לשידור ביותר מתדר אחד תלוי ביכולת ובטופוגרפיה של האזור, לכן כל אזור הוא יחיד ומיוחד". היא הוסיפה כי מי שמשתמש ביותר תדרים משלם גם יותר עבור האגרות.

כאמור, יו"ר הוועדה איתן כבל הודיע כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בנושא לפני שמקבלים החלטות, וביקש לקבל את פסיקת בג"ץ בעניין וכן ביקש את ההתייחסויות של היועצת המשפטית של משרד התקשורת ושל היועצת המשפטית של הוועדה לפסק הדין. "צריך להבין מה זה פיצול תדר באמת כדי שנראה שאנחנו הולכים על קרקע מוצקה", אמר.