עולים חדשים מאוקראינה
עולים חדשים מאוקראינהצילום: פלאש 90

למרות מתקפת הדמים, שנת 2015 תירשם דווקא כשיא של למעלה מעשור השנים האחרונות: למעלה מ-30,000 עולים. כך דיווח היום (רביעי) שר הקליטה זאב אלקין, בוועדת העליה והקליטה של הכנסת, בסקירת הפעילות השנתית של משרדו.

מרבית העולים מגיעים השנה מצרפת (כ-7,500), מאוקראינה (כ-7,000) ומרוסיה (כ-6,300). העליה מאוקראינה זינקה בשנתיים האחרונות למעלה מ-250%, ומצרפת ב-118%.

יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה הדגיש כי דיור ציבורי לעולים קשישים וחד-הוריות הוא נושא כאוב לכ- 27,000 זכאי הדיור הזה, שעדיין ממתינים לפתרון. בנוסף, הוא קרא לסייע לכ-400 משפחות וכ-800 בודדים עדיין ממתינים במרכזי קליטה ועל המשרד לפעול למציאת להם פתרונות דיור.

נגוסה ביקש מהשר להתייחס למדיניות המתנה מענקי-דיור לעולי אתיופיה ברכישת דירות בערים מסיימות בלבד, ואלקין השיב כי "זכות המדינה לקבוע היכן היא משקיעה את המענקים שלה, כשם שהיא מעודדת התיישבות בפריפריה. כרגע, המדיניות הנוכחית לא תשתנה, וייתכן ויחול שינוי כשתאושר התכנית הממשלתית החדשה".

שר הקליטה הוסיף כי "בשש השנים האחרונות אנו עדים לגל עליה מבורך, כאשר בשנים האחרונות עלה מספר העולים ב- 50%. אין שום משרד ממשלתי שמתמודד עם כזה גידול מהיר בכל כך מעט זמן, רק תארו לכם את גודל הדרמה אם גידול משמעותי כזה היה קורה במשרד החינוך, למשל. אמנם תמיד יהיו חלק מהעולים שיגיעו מטעמים אידיאולוגים, אך הרוב מגיעים מסיבות של מצב כלכלי, אנטישמיות או יציבות פוליטית. לצערנו לא תמיד ישראל היא היעד המועדף ובשנים האחרונות הגיעו עשרות אלפי משפחות יהודיות דוברות רוסית לבריטניה ולדרום ספרד, ולכן עלינו להקל את קשיי הקליטה כדי למנוע נשירה שכזאת".

השר תיאר את תכנית הקליטה החדשה של עולי אתיופיה, תוך שיתוף פעולה עם נציגי הקהילה, את הפתרונות לפנסיה של עולים מבוגרים ואת הצעדים שנקט המשרד בדיור ציבורי לעולים קשישים ובודדים כהוספת 1000 דירות חדשות בארבע השנים הקרובות.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הדגיש כי כיום סל הקליטה כבר איננו מספק לאור עליית מחירי הדיור – ולכן יש מקום להרחיב אותו, ואילו חברתו לסיעה סופה לנדבר, קראה שלא לפגוע בהכנסותיהן של ניצולי השואה.

אסתר בלום, ממועצת ארגוני העולים סיפרה על עשרות פניות לסיוע מדי יום מהעולים, לאור האירועים האחרונים.