אימונים לוחמים צה"ל חיילים פלס"ר 401
אימונים לוחמים צה"ל חיילים פלס"ר 401צילום: דובר צה''ל

הוראות הפתיחה באש אינן מבדילות בין יהודים לערבים, כך הבהירו בצה"ל במכתב תשובה לעו"ד אורי צפורי מהתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים'.

לאחרונה שלח צפורי מכתב לשר הביטחון, שבו דרישה לבטל את השוואתם של יהודים המפרים חוק, למחבלים ערבים, וטען כי הדבר עלול להחזיר את המדינה לימי אלטלנה.

בתגובה נענה צפורי במכתב מלשכת שר הביטחון ובו עמדת פיקוד מרכז בנוגע לפתיחה באש על יהודים.

"כללי הפתיחה באש נקבעו לא על בסיס השתייכות לאומית אלא כנגזרת של סיכון קונקרטי", נכתב. "כך, בהיקף שימור הכח המופעל כלפי חשודים בביצוע פשע מסוכן או מי שמסכן את חייו של אחר באופן ממשי ומידי, נגזר ממידת הסכנה הפיזית הנשקפת מפעילות".

עם זאת, נטען במכתב כי בניגוד לציטוטים של קצינים בכירים בכלי התקשורת, "בכל מקרה, בשום מצב ובשום הקשר אין התייחסות אל יהודי שמפר חוק כאל אויב".

בתגובה לדברים אומר עו"ד צפורי כי מדובר בתשובה אשר מוכיחה את טענתו במכתב. "מדהים לראות כיצד צה"ל, צבא העם, הגיע למצב בו הוא אינו מסוגל להבדיל בין יהודי לערבי, בין אויב ואוהב, והוא נדרש לכל כך הרבה פלפולים משפטיים לא משכנעים כדי להסביר מדוע יהודי אינו אויב בעיניו".

"למרות הלשון המתחמקת, מהתשובה עולה באופן חד משמעי בדיוק את מה שניסינו לטעון. מתשובת משרד הביטחון עולה כי על פי תפיסת צה"ל אין כלל אויב אלא רק "מפרי חוק" בודדים. אם לא ניתן כלל להביא בחשבון את זהותו הלאומית של התוקף, ואם "אין התייחסות אל מפר חוק כאל אויב", כדברי משרד הביטחון, יוצא כי צה"ל אינו מסוגל להגדיר אף אחד כאויב, לא את הערבים ולא את היהודים", מדגיש עו"ד צפורי.

"התשובה הזו מסבירה היטב את המבוכה של מערכת הביטחון מול גל הטרור הנוכחי. אם ישנם רק יחידים "מפרי חוק" או "מפגע בודד", ואין כל אפשרות להתייחס אל הציבור ממנו הוא צמח, מובן מדוע אין כלים להתמודד אם התופעה".